Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, February 04, 2007

Kikärtscurry

Snart är det de långa promenadernas tid. Men fortfarande är dottern ett litet pussel. Ibland ammar jag nästan konstant i fyra timmar för att i nästa stund förvånat vakna och konstatera att jag bara ammat en gång under natten. Så är det bara, gilla läget.

Vi lagar enkel mat. Som vanligt. Fast nu ska det gå fortare än någonsin. Den indiska kikärtscurryn häromdagen blev riktigt god, speciellt dagen efter. Nötter och torkad frukt som strössel på (dvs Estrellas Nuts & Fruits on the go) gjorde den ännu godare.

Kikärtscurry, 4 port

1 aubergine, tärnad
2 gula lökar, finhackade
neutral olja, t ex raps-
1 msk tomatpuré
2 msk indisk currypasta (jag valde en medelstark variant)
2-3 pressade vitlöksklyftor
2 msk mangochutney
1 msk pressad citron
1 dl kokosmjölk
2 dl grönsaksbuljong
400 g kokta kikärter
salt, nymald peppar

Tillbehör:
ris, gröna blad, rostade nötter, torkad frukt

Fräs aubergine i olja. Sänk värmen och tillsätt löken. Låt tomatpuré, currypasta och vitlök fräsa med en stund. Häll i resten av ingredienserna. Låt koka ihop. Smaka av med salt och peppar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home