Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, January 14, 2007

Dadelgifflar

Jag är ingen stjärna på bakning, det måste erkännas. Inför fotot på dadelgifflarna ovan valde jag ut de två absolut vackraste gifflarna. Då kan ni ju gissa hur de övriga ser ut! Det är ganska sällan jag bakar kakor och bröd och när jag gör det använder jag enkla recept. Degreceptet till gifflarna kommer från Mat för liv och lust (av Eliasson och Lindeberg) och fyllningen har jag hittat på själv. Om man råkar ha några dadlar och nötter kvar från i julas passar det utmärkt att göra av med dom såhär.

Dadelgifflar, 24 st

50 g jäst
1 dl smör- & rapsolja
2 dl mjölk
2 ägg
1 krm salt
0,5 dl socker
1 dl havrekli
ca 8 dl vetemjöl

Fyllning:
8 kaliforniska stora dadlar (om du väljer en mindre sort kanske du behöver dubbelt så många)
80 g valnötter
1 msk smör- & rapsolja
1 msk Amaretto (pressad citron funkar också, men blir inte likadant)

Pensling:
mjölk

Smula jästen i en bunke. Värm fettet och mjölken till ljummet. Rör ut jästen i degspadet. Tillsätt ägg, salt, socker, havrekli och mjöl. Arbeta tills degen släpper bunken. Låt degen jäsa övertäckt i 30-40 minuter.

Mixa nötterna fint i matberedare. Låt sedan resten av ingredienserna till fyllningen köras till en smet.

Kavla ut degen till tre runda plattor. (Jag tror de ska kavlas rätt tunt. Det gjorde inte jag.) Fördela fyllningen på den utkavlade degen. Skär åtta trekanter av varje platta. Rulla dom utifrån och in. Lägg gifflarna på bakplåtspapper. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla gifflarna med mjölk. Grädda i 5-10 minuter. Låt gifflarna svalna på galler under bakduk.

Idag händer det inte mycket i Lund. Det blåser och jag har faktiskt inte varit ute. Maken håller på att steka dinkelpannkakor (för frysen). Det stora är att jag håller på att bli faster. Ja, Malin, hon med jordärtskockssoppan, har fått värkar. Jag håller tummen.

8 Comments:

Blogger Kinna Jonsson said...

De är ju superfina - förstår inte din självkritik...=)

6:19 AM  
Blogger Viktoria said...

Kinna, du har inte sett de andra... De är små klumpar med bruna fläckar, liksom. Men goda.

10:42 AM  
Blogger Karin said...

Om det inte är perfekt så skall man säga att det är Rosendals stuk på dem.

10:49 AM  
Blogger M said...

Bara 5 dagar kvar! Om det inte kommer ett nytt blogginlägg snart börjar jag tro att du har annat att göra, typ föda barn? :)

1:13 PM  
Blogger Viktoria said...

Maria, inget på g här. Men igår blev jag faster för första gången! Olle heter han.

12:00 AM  
Blogger Jessica said...

Grattis till fasterskapet :).

12:59 AM  
Blogger M said...

Grattis! Så kul för kusinerna att vara så jämngamla.

Jag såg förresten den perfekta presenten till dig i en tidning häromdagen. Först skrattade jag och sa "vem vill ha en sånhär?" Nästa sekund slog det mig, Viktoria förstås! :)

4:21 AM  
Blogger Hannele på Hisingen said...

Jag älskar dadel.

2:06 PM  

Post a Comment

<< Home