Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, January 13, 2007

Indisk lammgryta

Jag äter så mycket vitlök jag kan för att bäbisen i magen ska vänja sej inför min vitlöksstinna modersmjölk. Det sägs att det ska funka, jag vill tro det i alla fall.

För ett tag sen åt jag en mild och mycket god indiskinfluerad lammgryta hemma hos en före detta kollega. Receptet finns i Anna Bergenströms Kärlek, oliver och timjan. Ni vet ju vad jag är svag för: gryta, lamm, nötter - och i denna rätt finns alltihop. Igår hottade jag till grytan lite, lite och bytte mandel mot cashewnötter. Det blev väldigt gott. Limeklyftorna får man inte fuska bort; en gnutta extra syra lyfter lammet.

Korma med yoghurt och cashew, 4 rejäla port

600 g fina grytbitar av lamm
4 cm ingefära
3 gula lökar
6 vitlöksklyftor
2 msk rapsolja
1,5 msk korianderfrön
12 svartpepparkorn
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
2 krm stark mald chili
1 tsk torkad mynta
4 dl vatten
2 dl tjock yoghurt, 10%
0,5 kuvert saffran (0,25 g)
1 tsk salt
100 g cashewnötter, rostade men inte saltade
1 dl matlagningsgrädde
ev 1 msk mangochutney
Tillbehör: färsk koriander, lime i klyftor, basmatiris och gröna bönor

Stöt korianderfrön och svartpepparkorn i mortel. Blanda med kardemumma, kanel, chili och mynta. Skala och hacka gul lök och finhacka vitlök. Skala och riv ingefära.

Fräs lökhack och ingefära i oljan. Strö över kryddorna och låt dom fräsa med i någon minut. Lägg i köttbitarna och vänd så att kryddorna fördelar sej runt köttet.

Koka upp vattnet och häll det i grytan. Låt koka under lock cirka en och en halv timma eller tills köttet är riktigt mört. Rör om ibland. Blanda ner yoghurten och låt puttra ett par minuter utan lock.

Stöt saffran och salt i mortel och rör ner. Mixa cashewnötterna fint och tillsätt dem tillsammans med grädden. Låt småputtra 5 minuter till. Smaka av, kanske behövs lite mangochutney för att söta av.

2 Comments:

Blogger Jessica said...

Chili ska ju också ha en effekt på värkarbete i samband med förlossning så det är ju lika bra att gå hela vägen på en gång ;).
Hoppas allt är bra!

3:15 AM  
Blogger Viktoria said...

Jasså, chili har den effekten! Den här lammgrytan är inte speciellt stark, men om jag går över tiden ska jag överdriva med chili också! Allt är bra förresten.

6:47 AM  

Post a Comment

<< Home