Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, January 06, 2007

Bobotie

Vi lagar massor av mat för att fylla frysen inför bäbisens ankomst, men det mesta äter vi upp. Jag har gjort en jättelasagne med mungbönor, soltorkade tomater och getost och maken håller just nu på med nån slags köttgryta med bland annat mycket rödvin och oanständiga mängder vitlök som sprider fantastiska franska dofter här runtomkring.

Förra gången jag födde barn och maken var hemma för att vattna blommor, kolla post (eller nåt), så ringde han mej på patienthotellet, helt förtvivlad. En hantverkare hade stängt av huvudströmbrytaren för att laga tvättmaskinen och sedan glömt sätta på strömmen igen. Kyl och frys hade varit strömlösa i några dygn och maken undrade vad han skulle göra med maten där. Jag tror att jag grät konstant i tre dygn efter det - en kombination av den sortens hormongalopp man kan få efter en förlossning och sorgen över förstörda indiska köttfärspiroger, chokladmoussetårtor, spenatpajer, rödbetssoppor och annat. (Man vet ju aldrig; jag kan bli smått sinnessjuk även efter nästa förlossning, men förhoppningsvis inte med en pajad frys som bidragande orsak.)

Igår gjorde jag en sydafrikansk bobotie. Jag har länge varit skeptisk till rätten, en röra av köttfärs med barnsliga tillbehör som torkad frukt, curry och till på köpet äggstanning ovanpå. Men vi blev alla glatt överraskade. Det hela blev både smak- och färgrikt och tog slut på en gång... Nästa gång gör jag dubbelt så mycket köttfärs, men samma mängd äggstanning.

Bobotie, 4 port

2 msk rapsolja eller flytande margarin
1 gul lök, finhackad
2-3 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk mörkt muscovadosocker (eller vanligt socker)
1,5 tsk curry
400 g nötfärs
1 skiva vitt bröd, blötlagd och urkramad
0,5 dl russin
0,5 dl torkade aprikoser, strimlade
2 msk mango chutney (gärna med ingefära)
1 msk vitvinsvinäger
1 msk worcestershire sauce
1 msk tomatpuré
salt, nymald peppar
2 dl mjölk
2 ägg
2 msk rostad flagad mandel till garnering

Sätt ugnen på 175 grader.

Fräs lök, vitlök, socker och curry i fettet några minuter. Använd en gryta som är ugnssäker. Rör i resten av ingredienserna, men vänta med salt, peppar, mjölk, ägg och mandel. Låt sjuda 10-15 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Vispa ihop mjölk och ägg (och eventuellt lite mer salt och peppar om du tror att det behövs). Häll äggstanningen över grytan utan att röra om. Grädda ca 30 minuter, tills färsen får en gyllenbrun färg. Strö över flagad mandel. Servera med saffransris, chutney och vackra gröna blad.

10 Comments:

Blogger Jessica said...

Den här rätten har jag aldrig hört talas om (surprise surprise ;) ). Vet du om den stammar från indiska traditioner eller holländska traditioner? Eller afrikanska?
Jag minns fortfarande med glädje den picklade fisk jag åt i Kapstaden men som jag inte lyckas återskapa här. Det kan ju vara så att Kapstaden och Table Mountain, Taffelberget, var sjuttiofem procent av kryddan.
Jag har ett recept på en chokladkaka med ohemult mycket ägg som jag gör ibland. Det är som en kladdkaka med med typ 8 ägg i eller nåt sånt.
Kul är det hursomhelst :).

Och jag hoppas verkligen att allt kommer att gå helt finemang med det nya barnets ankomst till världen!!

(Min systerdotter sa bäsen och jag begrep inte varför innan jag kopplade bä(bi)sen.)

12:28 PM  
Blogger Lotta Danielsson said...

Bobotie är en av favoriterna här hemma, receptet jag använder innehåller faktiskt just dubbelt så mycket köttfärs;
http://www.curious.nu/mat/227/bobotie Kul att jämföra ingredienser, ska nog testa lite av din kryddning nästa gång jag lagar.

12:52 PM  
Blogger Lagers tabberas said...

Dt är så kul att läsa det här med förberedelserna inför barnet och det verkar ju vara lite brått, känner igen mig själv - har fått barn oupphörligen och i maj är det dags igen. Mitt i odlingsveckorna, men eftersom jag uppnått en viss vana ska väl det gå bra. Hör bara hur jag tar på mig rollen att föda barn! Det ska nog gå bra när in hustru för sköta den saken och fröerna kommer nog i jord även i år. Lycka till med Ditt!

2:30 PM  
Blogger Chanderton said...

Intressant. Låter lite sisådär. Men givetvis helt värd att pröva!

7:03 AM  
Blogger emma said...

oooh. lasagnen lät väldigt väldigt god, inget du vill lägga ut ett recept på?

7:29 AM  
Blogger Viktoria said...

Jessica - vad roligt att du kunde överraskas... Men jag måste erkänna att jag är dåligt påläst om rättens historia. Jag antar att den har afrikansk-indisk-indonesiska rötter. Eller nåt. Jag har utgått från ett recept ur Kocklandslagets underbara värld. Lotta (se kommentaren under din) har ett annat recept med bl a lagerblad. (Tack Lotta!)

"Tabberaset", ja, bäbisförberedelser är nåt speciellt. Lycka till själv i maj!

Matblogg, jag tyckte som sagt själv inte att receptet lät så gott egentligen, men det är faktiskt värt att pröva...

Emma, jag ska försöka tänka ut hur jag gjorde lasagnen. Den är inte så märkvärdig, men bra att göra mycket av och ha i frysen!

5:11 AM  
Blogger Alice said...

Vilken kylskåpstragedi! Tanken får mig att rysa till.

5:28 AM  
Blogger Jessica said...

Jag hoppas att jag inte låter elitistisk eller så, det finns mycket mycket jag inte kan och det är alltid kul att lära sig saker.

6:07 AM  
Blogger Viktoria said...

Alice, det var en sann tragedi...

Haha Jessica, jag uppfattar dej INTE som elitistisk, men nån som kan allt - stor skillnad! (Sitter nu och försöker komma på sanningar och lögner om mej själv. Båda lika svåra, det är därför det tar lite tid.)

11:38 AM  
Anonymous loppan said...

HELT ljuvlig din blogg!!!! Ska laga bobotie imo o hamna hos dig.
Kram o ha d bra!!!

2:23 AM  

Post a Comment

<< Home