Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, January 10, 2007

Havrekakor med nougat

Nixpix & sorry, jag tog bort förra posten, "Fyra sanningar, ett ljug". Jag vet inte varför jag tyckte det var svårt att skriva om mej själv och sedan ännu svårare att stå för det... (Men det fina med att ha en egen blogg är väl att man själv får bestämma och inte ens behöver förklara sej, eller hur?)

Som plåster på såren får ni ett superenkelt recept på småkakor. Vissa skulle nog drista sej till att kalla dem nyttiga eftersom de finns med i "Mat för liv och lust - baskokboken för dig som vill äta sunt" (av Margit Eliasson och Gunilla Lindeberg), som jag rekommenderar patienter ibland. Jag piffar till kakorna med lite nougat och små non-stop. Och hur nyttiga de än må vara utan uppiffning så beror det ju på hur många man äter. Jag kan äta hur många som helst. Dessutom går de utmärkt att äta direkt från frysen...

Havrekakor med nougat, 30 pyttekakor

1 dl smör- & rapsolja
3 dl havregryn
2 msk vatten
0,5 dl socker
0,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
ca 100 g nougat
en halv påse färgade Choco Dots (Dr Oetker)

Sätt ugnen på 175 grader. Häll margarinet över havregrynen och rör om. Blanda ner vatten, socker, vetemjöl och bakpulver. Arbeta degen kraftigt ett par minuter. Klicka ut smeten på bakplåtpappersklädd plåt och grädda i cirka 10 minuter. Osthyvla över nougatflak på de varma kakorna och fördela Choco Dotsen.

6 Comments:

Blogger Sara Rudenmo said...

åh, vilka enkla kakor. ska kanske göra dem snart, har vegansk nougat i kylskåpet för tillfället.

1:07 PM  
Blogger Alice said...

Och jag som haft fullt att leta upp litterära anknytningar till ordet klamydia.

4:59 AM  
Blogger Jessica said...

det gör inget. Även om jag fortfarande tror att jag hade rätt ;).

8:35 AM  
Blogger Viktoria said...

Lessen Alice! Du kanske kan publicera dina klamydia-anknytningar nån annanstans... (Eller kanske inte, nej, nej, nej.)

Lessen för din skull också, Jessica! Minns inte vilket alternativ du gissade på, bara att det var fel...

11:41 AM  
Blogger j said...

vilka goda kakor! köpte hem ingredienser idag till dom, så förhoppningsvis blir det till att baka lite imorgon innan jobbet :)

7:50 AM  
Blogger Ingrid said...

Oh vilka söta kakor. Om än ett par stycken räcker, sedan är det nog risk för sockerchock :)
Men som sagt, mycket dekorativa.

11:34 AM  

Post a Comment

<< Home