Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, January 20, 2007

Hur man fördriver dagen

Jag roar mej med att äta goda delikatesser, aprikos- och valnötsbröd från Olof Viktors, härlig Appenzeller, dyra chokladtryfflar på Ahlgrens konfektyr eller Summerbird (som numera finns i Lund också). Idag köpte jag underbara feta spanska chorizokorvar och fortfarande varma manitobabaguetter på Klostergatans vin & delikatess. Vi åt korvarna och brödet till lunch tillsammans med vitlöksgratinerad tomat- och paprikagratäng, dadlar och portobello i sherry. Mitt motto är "Man vet aldrig när man får mat nästa gång". Jag kan föda när som helst och då blir livet inte sämre, men annorlunda.

Svampar i sherry är förresten fantastiskt gott (och lättfixat). Här är det enkla receptet.

Portobello i sherry

4 portobello
ca 2 msk olivolja
1 vitlöksklyfta
drygt 2 msk sherryvinäger
4 msk torr sherry
salt, nymald peppar
färsk basilika

Dela svamparna i kvartar och stek dem i oljan. Pressa i vitlöken. Tillsätt vinäger och sherry, låt svamparna suga åt sej all vätska som inte avdunstar. Salta och peppra. Garnera med basilika.

Klostergatans vin & delikatess kan rekommenderas. Man kan förstås äta lunch eller middag där och dricka vin till. Men framför allt bakar de jättegoda bröd och har en liten fin delikatessdisk med charkuterier, ostar, skaldjur, inlagda grönsaker, färdiga rätter och efterrätter mm.

Klostergatan 3, Lund. 046-141483.

3 Comments:

Blogger Sara Rudenmo said...

den där tomatgratängen ser god ut, hur gör du den?

7:16 AM  
Blogger Alice said...

Det där låter underbart. Du är klok!

2:08 PM  
Blogger Viktoria said...

Sara, den blev inte så god!

4:45 AM  

Post a Comment

<< Home