Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, July 26, 2005

Svenskt blir persiskt

Vi har precis ätit min variant av dillkött. I stället för citron eller ättiksprit använde jag rött vin och sötman kommer från gröna russin. Det blev faktiskt mycket gott och lite persiskt, tror jag, med lammet, vinet, russinen och dillen.

Dillkött med rött vin och gröna russin 4 port

1,5 kg lammbog (alternativt stek eller bringa)
1,25 l vatten
0,75 l rött vin
0,5 msk salt
2 morötter, skalade och skurna i bitar
2 gula lökar, klyftade
1 solovitlök i halvor
6 kryddpepparkorn
2 lagerblad

Dillsås:
50 g smör
5 msk vetemjöl
6 dl silat och reducerat kokspad
nymald svartpeppar, ev salt
1 dl gröna russin
1-1,5 dl finhackad dill

Koka upp lammet i så mycket vatten att köttet precis täcks. Låt koka i 5 minuter. Häll bort vattnet och skölj av köttet. (Gör du så, slipper du skumma av köttet.) Koka upp vatten och vin enligt mängderna ovan. Tillsätt salt, morötter, båda löksorterna, kryddpeppar och lagerblad. Låt koka i ungefär en timma. Tag upp köttet och sila spadet. Reducera kokspadet tills cirka 6 deciliter återstår. Bena ur köttet.

Smält smöret, pudra över mjölet och vispa i kokspadet lite i taget. Låt koka några minuter. Vispa i mer vatten om det behövs. Tillsätt russin och kött, och värm upp. Smaka av med salt och peppar. Rör i dillen. Servera med potatis och exempelvis haricot verts.

4 Comments:

Blogger Alice said...

Synnerligen rolig idé!
Men blir det en sån där riktigt härligt sötsur smak på såsen?

1:29 PM  
Blogger Viktoria said...

Taxi Alice! Jag tycker själv att det var en god idé... Och faktiskt så smakar detta dillkött förvånande likt vanligt dillkött. Sötman blir lite ojämnt fördelad (i russinen). Eventuellt kan man ta hälften så mycket russin och lägga till pyttelite socker, eller vad tror du?

11:54 PM  
Blogger Alice said...

jag tycker att du ska skicka in receptet till mig alice.brax@aom.bonnier.se så publicerar jag det som "läsarnas egna recept". Maila in en bild på dig sjävl också. Sådanan kloka tankar behöver delas med till många.

1:55 PM  
Blogger Viktoria said...

Vad roligt! Jag vill provlaga det en gång till först bara, sen skickar jag!

1:04 AM  

Post a Comment

<< Home