Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 08, 2012

I tomteverkstaden

 
Idag har jag handlat julklappar, pyntat lite och bakat julfika med barnen. Ja, pepparkakorna är ju i alla fall juliga. Mitt livs första cupcakes blev inte så lyckade trots att jag fick min grannes bästa recept. Med philadelphiaost, björnbär och torkade blåbär i toppingen trodde jag att det skulle bli syrligt nog, men det blev för sött ändå.
 
Cake-popsen (längst ner till höger) blev goda, i alla fall för oss som tycker om ballerina kladdkaka.
 
Viktorias cake-pops, 20-25 st
 
1 pkt ballerina kladdkaka
100 g philadelphia original
ca 150 g god mjölkchoklad
naturella skalade pistachnötter, ett par nävar
 
Mixa kexen med philadelphiaosten tills det blir en smet. Ställ smeten kallt en halvtimma. Forma sedan bollar och lägg dem på ett fat. Låt bollarna stå kallt en stund. Hacka nötterna. Smält chokladen. Sätt cocktailpinnar i bollarna och täck dem med smält choklad. Strö över nöthacket. Låt bollarna kallna i kylskåp en stund till innan de ska ätas.
 
Min man undrade vad jag önskar mej i julklapp. Jag skulle gärna vilja ha en mantel, men jag vet inte var man får tag på en sådan. Gärna en festlig med spetsar nedtill, lite guld och broderier. Noa Noa borde ha nåt sånt. Eller en randig vardagsmantel som värmer axlarna när det är kallt ute. Det kan bli svårt för dej, Niklas. Annars vet du att jag alltid blir glad över en prenumeration på nån trevlig mattidning. En ny osthyvel eller en ny sovrumslampa skulle vi också behöva.
 

3 Comments:

Anonymous Kim said...

Cakepops är inte dumt, gillar allt som kommer i "bite size". Och det imponerar alltid på någon om man tar med sig cake pops :)

I år skippar vi julklappar. Det känns skönt, även om jag allt har en del på "köpa-listan" efter flytt...

8:23 AM  
Blogger Kinna Jonsson said...

Ser hur läckra ut som helst!
God Jul. Roligt att du skriver fortfarande. Vi är väl inne på 7:e året...=)

12:26 PM  
Blogger Viktoria said...

Hej Kinna! Vi är visst några som är kvar sedan många år, och ännu fler nya och jätteduktiga!

God jul och gott nytt år!

1:10 PM  

Post a Comment

<< Home