Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, September 29, 2012

Mina bästa räktacos

 
Jag är så lycklig över att jag fick åka på den där konferensen i USA, och att jag sedan kunde stanna i Chicago över helgen. Och där står jag och fotograferar vid den berömda Bönan!

Tack för tipsen jag fick inför resan! Jag tillbringade lång tid inne på Anthropologie-affären, och hade det funnits mer plats i väskan och i köksskåpen hemma hade jag köpt fler saker (mitt tips till er - de vackraste tallrikar jag nånsin har sett kan beställas via nätet!).


Den här helgen är jag hemma i Lund, men resten av familjen är i Falköping/Göteborg. Plötsligt har jag massor av tid över för bloggning, och då måste jag passa på.

I torsdags gjorde jag en riktigt god och lättlagad rätt som jag tycker förtjänar uppmärksamhet. Alla barnfamiljer verkar ju äta tacos, men jag tycker bättre om räkor än köttfärs. Den här räkpannan kan ersätta tacokryddad köttfärs rakt av, och man kan använda alla sina vanliga favorittillbehör.

Tacoräkor, 4 port
Lägg till valfria tillbehör, vi hade majs, avokado, tomat, mjuka tortillabröd, ris (onödigt om man har bröd), tacosås, gräddfil, och riven ost är ju alltid gott.

400 g skalade räkor, t ex frysta och tinade
0,5 dl olivolja
1 gul lök, finhackad
2 vitlöksklyftor, finhackade
0,5 tsk mald spiskummin
1 msk tomatpuré
saften från en halv lime
nymald svartpeppar
ca en tredjedels kruka färsk koriander, finklippt

Värm oljan i en stekpanna och stek lök och vitlök mjuk tillsammans med spiskummin. Låt tomatpurén fräsa med ett par minuter. Häll på limejuicen. Stäng av plattan och tillsätt räkorna. Låt alltsammans bli lite varmare än ljummet, men det får inte koka. Peppra och strö på koriander.

2 Comments:

Anonymous tina said...

Jag vill också åka på konferens, det låter ju fantastiskt!

12:23 PM  
Anonymous Kim said...

Häftigt! Jag vill också fotografera böna! :)
Brukar göra fish tacos, men kommer testa dina räk tacos nästa gång, låter finfint!

3:56 AM  

Post a Comment

<< Home