Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 09, 2012

Äter barn baljväxter?

I mitt arbete besöker jag ibland kök i förskolor och skolor. Häromdagen var jag på en skola där man konsekvent serverar klimatsmart mat. Bland annat så minskar man på rent kött och bjuder på mer rotfrukter, baljväxter och grönsaker. För att lyckas med detta blir det mycket gratänger, grytor och soppor på menyn. Jag tyckte matsedeln lät fantastiskt god, men en del barn - speciellt i de lägre klasserna - gillar inte när maten är för hopblandad. Så, ska förskolor och skolor bara erbjuda mat som barn tycker om? På den skolan jag besökte hade de haft ett "krismöte" efter ett par månader med den klimatsmarta maten, och sedan gjort ändringar för att maten skulle bli mer populär. Och det låter väl bra att man ifrågasätter det man gör och är beredd på kompromisser!
 
Jag har inget svar på om barn äter baljväxter generellt sett. En del barn gillar det, andra inte - precis som vi vuxna. Vissa barn tycker inte om för blandad mat, medan det för andra är det sättet man möjligtvis kan äta baljväxter på. Som så mycket annat handlar det om att vänja sej och om personlig smak. Ibland tror jag det är dumt att säga att maten är vegetarisk (om det inte är till en vegetarian). "Kökets dundergoda lasagne" klingar till exempel bättre än "vegetarisk lasagne". Naturligtvis är det viktigt att barnen äter av skolmaten, men om ett friskt barn äter lite sämre nån dag är det oftast ingen katastrof. Jag tror att det måste råda balans mellan hur nyttig och klimatsmart maten är och vad barnen tycker om.
 
 
Hemma hos oss har vi ett barn som ÄLSKAR baljväxter och ett barn som envist petar bort alla synliga bönor och ärter. Blandar man mixade baljväxter i maten är det inga problem. Grillade lammbiffar med hälften lammkött och hälften kikärter smakar lamm-falafel och mums, tycker vi alla. (Receptet kommer från den fina kokboken "Sju årstider i Majas kök", och tomatsalsan till är också riktigt god.)  
 
 
Den vinnande kakan med mixade kikärter, kokt potatis, mandelmjöl, rapsolja, lime och hallontopping lät knasig, liksom för bra och nyttig för att vara sann. Nu har jag gjort den två gånger och den är faktiskt sant god. Som en saftig mandelkaka eller Kronans kaka med lime- och hallonbrytning, eller som ostkaka, som min son sa. Man behöver inte berätta att det är kikärter i förrän möjligtvis efteråt.

4 Comments:

Anonymous Mamma Mat said...

Har inga problem med våra barn och baljväxter varken hemma eller i skolan. Båda barnen går på en skola som strävar efter att servera 100 % ekologisk mat och det innebär ju ganska mycket rotfrukter, baljväxter mm eftersom kött, fisk och kyckling som är ekologiskt är dyrt. Det bli mycket soppor, grytor mm och alla våra vänners barn tycker också att maten på skolan är fantastisk. Salladsbuffén är grym och jag önskar att vi hade haft den på mitt tidigare jobb. Dessutom får barnen hembakat bröd till frukost, lunch och mellis. Världens lyx och de älskar sin skolmat.

2:56 AM  
Blogger Viktoria said...

Det låter som en fantastisk matstart! Där skulle jag också vilja äta varje dag.

2:16 AM  
Blogger Karin said...

Jag har lite svårt att förstå att man måste göra en så stor affär av att viss mat är vegetarisk. en del mat innehåller inte kött eller fisk...

12:26 AM  
Anonymous Sofia said...

Jag har förmånen att ha en dotter som, förutom kål i alla former, älskar baljväxter passionerat. Är det gryta petar hon ut kikärtorna - för att äta upp dem... Alla barn som äter här älskar det inte, men falafel går hem hos de flesta och röda linser som blir mojiga och knappt syns i grytor och soppor brukar gå bra. Vilket roligt jobb det låter som! Jag tror att förväntningar från de vuxna ofta spelar in i vad barnen äter, det har jag sett när jag arbetade på förskola.

2:50 AM  

Post a Comment

<< Home