Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 16, 2012

Till Chicago på onsdag!

Jag har blivit inbjuden till ett symposium i Chicago. Jag tror fortfarande knappt att det är sant, men det är det! Under ett par dagar ska jag lyssna på föreläsningar och diskussioner kring ett av mina mest spännande arbetsområden.

Sen stannar jag i Chicago över helgen. Det är första gången jag är i USA och jag är faktiskt mest sugen på att bara gå runt och göra lite vad som faller mej in... Men nu behöver jag er hjälp, för jag vill ju inte heller missa en massa. Så, om du har varit i Chicago får du gärna hjälpa mej med tips:

1. En spännande restaurang - billig eller lite dyrare spelar inte så stor roll - bara den har något extra
2. En bra mataffär (helst ekologisk)
3. Finns det något man vill köpa med sej från en amerikansk mataffär?
4. Bästa amerikanska kokboken, gärna med grön mat, och skriven av någon amerikansk kock jag inte känner till
5. En klädaffär man gillar om man brukar tycka om vackra begagnade klänningar eller mjuka kläder från Noa Noa, Jenny Hellström och Gudrun Sjödén

5 Comments:

Anonymous Petra said...

1. Har tyvärr inte varit i Chicago.
2. Whole Foods är helt fantastiskt.
3. Medan du är där: så gott som garanterat frukt och grönt. För att ta med hem är lite svårare men jag skulle kolla om det finns några skojiga kryddblandningar och köpa lite Turkey jerky.
4. Pass.
5. Nej, jag vet inte här heller. J Crew, kanske? Banana republic? GAP?
(Amerikanska) Jeans och sneakers är ordentligt mycket billigare så det är säkert något du vill plocka med hem till barnen.

Trevlig resa!

2:19 AM  
Anonymous Kim said...

Wow vad kul!
I Chicago har jag bara varit en halvdag, men är de inte berömda för sina pan pizzor? Och lite baseball kanske? :)
USA är ju ett fantastiskt land att semestra i tycker jag!

10:34 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för finfina tips Petra och Kim! Allt kan passa, utom baseball kanske...

Känner mej lite pirrig just nu, i morgon är det dags!

12:45 PM  
Blogger Karin said...

Har inte heller varit i Chicago men instämmer med Whole foods. Klädaffär finns en som heter Athropologie, är dock osäker på om den finns i just Chicago...
jag har för mig att Chicago är känt för sin deep dish pizza annars rekommenderar jag iste ( hemgjort) testa också Thai ice tea om du äter på nån thai restaurang, mat att ta med hem: kryddor, Raisin cinnamon swirl bread, har du Soda Stream så finns det andra smaker på essenserna som tex rootbeer... Halloween prylar och godis borde det vara tid för, Cooks Illustrated och sen brukar jag förse mig med "sheets" som man lägger i torktumlaren så att inte tvätten ¨blir statisk. muffinsformar....jag tror inte du får några problem med att fylla resväskan

1:53 PM  
Anonymous JohannaK said...

Hej Viktoria!
Vad kul med Chicago. Vill också åka dit. Misstänker att du är hemkommen redan men annars rekomenderar jag kläder från Eileen Fisher. Snyggt och miljövänligt!
http://www.eileenfisher.com/EileenFisher.jsp
Jag brukar ta med Sucanat hem till Sverige. Påminner lite om muscovado socker. Sockret finns i de flesta "organic" health food shops.
Och så kakformar förståss :)

8:56 AM  

Post a Comment

<< Home