Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, August 02, 2012

Somrig gino


När mina svarta vinbär i frysen tar slut framåt jul är det lite ledsamt. Andra vinbär, alla krusbär och det mesta av rabarbern tenderar att ligga kvar tills de kastas, men svarta vinbär går alltid åt. Oftast äter jag dem med A-fil och vaniljpulver till frukost. Jag tycker inte att socker behövs, men det är förstås en smak- och vanesak. Svarta vinbär har ju en rätt speciell smak. "Gelé är ju gott", säger många. Eller "om man blandar de svarta vinbären med andra bär så smakar de helt ok". Min mamma är uppriktig med att hon inte gillar dem alls. När hon var liten fick hon svartavinbärssaft när hon var sjuk, och bara då. Därför känner hon sej inte bra när hon får smaken av svarta vinbär i munnen. Hemma hos oss har vi ett helt annat mantra och det är nog jag som är skyldig till det. "Äter man svarta vinbär håller man sej frisk hela vintern". Så är det nog även om jag inte kan garantera något. Men framför allt äter jag förstås bären för att de är goda!

I ärlighetens namn har jag bakat och lagat en mängd misslyckade saker med svarta vinbär i. Det vill jag inte skriva om. En efterrätt som är både enkel och dundergod är gino. Se bilden ovan: jordgubbar, banan och mango i bitar + svarta vinbär. Rejält med riven vit choklad på, och sen in i ugnen på hög värme tills det hela får lite färg. Serveras med vaniljglass.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

O, låter smarrigt! Har just upptäckt hur gott det är med svartavinbärssmulpaj! /en annan Viktoria

12:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

så synd att du bloggar så sällen..

6:29 AM  
Anonymous Mamma Mat said...

Åh, ser härligt gott ut!

2:14 AM  

Post a Comment

<< Home