Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, July 30, 2012

Restaurang Kalypso


På stranden i Nidri åt vi den godaste maten. Det var inga märkvärdiga saker, bara gott. Allt var gott. Vi åt lamb kleftiko, färskt lamm som kokats länge och sedan gratinerats med grönsaker och lokalt producerad ost, grillspett med nyfångad svärdfisk, bläckfisk och räka med en citronklyfta till, squashbiffar med fetaost i, vitlöksmarinerade rödbetor, och naturligtvis grekisk sallad. Oreganolammet var överraskande likt min svenska favorit: dillkött. Ja, till och med när min dotter beställde hamburgare fick hon nåt alldeles extra, en köttfärsbiff på kalv med oregano, mynta och spiskummin. (Men pommes kommer man visst inte undan, någonstans...)

Det var ett par kvinnor som lagade maten, och de verkade ha det rätt roligt i det öppna köket. När jag frågade servitören vad han rekommenderade sa han att "du måste lita på att vi vet vad vi gör här, restaurangen har funnits i trettio år". I vanliga fall hade jag inte känt mej trygg med det svaret, men den här gången kändes det bra och visade sej vara helt rätt. Vi såg inte att restaurangen hade så många gäster, och nån gång låg kocken och sov i en soffa vid ingången. Kanske kom vi vid opopulära tidpunkter eller så går det helt enkelt inte så bra för Grekland längre och det var det vi såg.

Och efter maten kunde man ta sej ett dopp i havet eller plocka vackra runda stenar (som den lilla polisen på bilden).  

0 Comments:

Post a Comment

<< Home