Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, March 16, 2011

Viktorias kokos- och mandeltopp

Det här tyckte jag själv blev lyckat, saftiga kokostoppar med mandel, och lite knaprigt på utsidan. En ton av lakrits och citrus.

Kokos- och mandeltoppar, 20 st

75 g rumsvarmt smör
2 ägg
1,5 dl farinsocker
4 dl kokos
2 dl mandelmjöl
1 msk lakritspulver (Amarelli)
rivet skal från en blodgrape

dekoration: 100 g mörk nougat, Coop prima (annars mörk choklad)

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda alla ingredienser utom chokladen. Forma tjusiga toppar på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda i ugnen i 10-15 minuter. Låt svalna.

Smält nougaten (eller chokladen) i vattenbad. Ringla över kakorna eller doppa toppen.

1 Comments:

Blogger Bakverk och Fikastunder said...

Låter ljuvligt gott mmm

2:02 PM  

Post a Comment

<< Home