Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, August 17, 2010

Recept på bästa kolonibärpajen sökes

Några hundra meter från vår hyreslägenhet ligger den lilla röda stugan som snart blir vår. Vi har kommit överens om att ta över dignande bärbuskar, fina fruktträd och en sjuhelvetes massa ogräs. Jag är överlycklig, men har inte en susning om hur man tar hand om en koloniträdgård. Jag plockar bär, olika slags vinbär - mest svarta, och svartavinbärskrusbär. Och snart mognar björnbären.

Vilket är ditt favoritbärrecept?

9 Comments:

Anonymous LIsa said...

Grattis till stugan, eller vad ska man säga...
Låter mysigt med en röd liten stuga och massor av bär o frukt låter ju underbart!

1:11 PM  
Blogger Karin said...

Grattis till stugan måste jag instämma i.
Jag har haft koloniträdgård ( utan stuga) en gång i tiden och odlade massor av hallon, kryddor, inläggningsgurka, sockerärtor, rödbetor....
Det är kul att testa lite udda sorter
Hirams vinbärssylt, nån gammal klassiker som min xfil var väldigt förtjust i, annars funkar det mesta till smoothie, paj, sylt, saft etc. Skaffa en stor frys så löser det sig!

10:27 AM  
Blogger Karin said...

Hoppas det är snigelfritt....

10:28 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack, tack! Ja, det känns jättekul.

Hirams vinbärssylt har jag förstått är något alldeles extra, den måste jag nog prova. Alldeles just nu gör jag en smulpaj med blandade kolonibär, annars har vi hittills mest ätit bären färska på fil osv. Och lagt bär i sprit.

Sniglar? Nej, än verkar det vara ett snigelfritt år.

10:15 AM  
Anonymous Lars said...

Hej Viktoria,
Du har en trevlig blogg och härliga recept.

Jag driver kökschefen.se (matsajt) och har ett par frågor som inte passar här.

Skulle du vilja skicka din e-postadress, så tar vi det den vägen, är du snäll.
Mvh
lars@kokschefen.se

5:13 AM  
Anonymous tina said...

Svartvinbärsgelé:
http://www.pickipicki.se/2009/08/ett-skepp-kommer-lastat-med-en-back-bar/
Romtopf:
http://www.pickipicki.se/2009/08/stava-till-romtopf-den-som-kan/
Österikisk körsbärskaka:
http://www.pickipicki.se/2009/08/lycka-ar-att-finna-en-skatt-bakom-uthuset/
Smotti med valfria bär:
http://www.pickipicki.se/2010/01/vinterlycka-ar-att-hitta-smultron-i-frysen/

7:04 AM  
Blogger Viktoria said...

Lars, jag hör av mej!

Tina, naturligtvis har jag redan varit inne på din blogg och snokat, har märkt att du också gillar bär! (Men tack för tipsen!)

12:16 PM  
Blogger Giulia Pignatelli said...

che bello il tuo blog!!!

11:58 PM  
Blogger Mikkan said...

Jag kan varmt rekommendera denna bok om man är nybörjare, den är urbra!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174240943

3:46 AM  

Post a Comment

<< Home