Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, September 29, 2009

Lax med spenat och purjo

I torsdags blev jag blev förväxlad med Tina när jag bjöd på indisk böncurry. Vi är ju inte ens lika, Tina och jag, fast jag tyckte det var kul ändå.

Jag låter mej gärna inspireras. Laxen på bild är Du-är-vad-du-äter-Gillian-McKeiths ugnsbakade med spenat och purjolök innan jag stoppade den i ugnen. Den blev mycket bra. Jag ändrade på vissa saker, till exempel mängden färsk babyspenat; ett halvt kilo fick inte plats i min ugnsform så jag tog hälften.

Lax med spenat och purjolök, 4 port

2 purjolökar, väl sköljda och skivade
250 g färsk bladspenat
4 bitar lax
salt, nymald peppar
2 msk olivolja
2 stora vitlöksklyftor
1 msk färsk riven ingefära
saften från en halv citron
en näve färska korianderblad

Sätt ugnen på 200 grader.

Koka purjolöken några minuter och låt den rinna av. Lägg spenatbladen i en ugnsfast form och purjolöken ovanpå. Salta och peppra lite. Toppa med laxen.

Blanda olja, finhackad vitlök, ingefära och citron. Häll blandningen över fisken, salta och peppra lite till. Baka i ugnen tills laxen är klar, cirka en kvart.

2 Comments:

Blogger Tina said...

Lax är så gott! Du kanske liknar lite Tina om du står där, rör i grytorna och säger jättegott på skeånska? :-P

12:45 PM  
Blogger Fröken Dill said...

Kul! Jag har en syster som ser ut EXAKT som Tina. Precis när Tina blev populär var det nästan spöklikt när min syster stod i TV och pratade SKÅNSKA!
Hälsningar från fröken Dill

10:29 PM  

Post a Comment

<< Home