Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, January 11, 2009

Om att rädda världen

Det känns viktigt att välja mat som är vänlig mot vår planet. Men det är svårt; det finns många aspekter att ta hänsyn till och det är alltid något man missar. Jag läste en artikel* för ett par veckor sedan som jag tänkt mycket på. Ni har säkert hört det förut - med ett minskat köttintag kan växthusgaserna lättare hållas på en acceptabel nivå. Industriländernas 225 gram kött per dag och person bör dras ner till 90 gram. Och av de 90 grammen ska högst 50 gram komma från rött kött (nästan allt kött utom kyckling räknas dit). Samtidigt finns ett utrymme för t ex de afrikanska länderna att öka sitt köttintag från dagens cirka 30 gram per dag och person. Jag gillar resonemanget att hjälpas åt och dela jordens resurser mer jämnt, förutom då att den tillämpade idén dämpar klimathotet. Naturligtvis är det svårt att genomföra rent praktiskt, artikeln ger t ex ingen lösning på hur de afrikanska länderna ska kunna bekosta ett tredubblat köttätande.

Men nånstans måste man ju börja, och jag har börjat dra ner på köttet. Målet för mej är rött kött max var fjärde lagat mål. I nuläget är jag typ varannan dag-vegetarian. Så hjälp mej, vad ska jag nu äta? Vilken är din mest klimatsmarta vardagsrätt?

*The Lancet. "Food, livestock production, energy, climate change, and health". Volume 370, oct 6, 2007.

12 Comments:

Blogger Översättarhelena said...

Jag har tre stora barn som är vegetarianer, så vi äter nästan jämt vegetariskt här hemma. Själv är jag inte vegetarian, men numera blir det bara kött ett par gånger i månaden ungefär. I november var jag extremt ordentlig och skrev upp vad vi åt varenda dag, mest som en hjälp till mig själv de där dagarna när jag har fullständig idétorka när det gällre middagsmat (vilket inträffar ganska ofta). Om jag orkar och hinner ska jag lägga ut listan på min blogg nån gång. Så länge kanske jag kan fresta med ovanligt goda morotsbiffar.

1:55 PM  
Blogger Viktoria said...

Vilken bra idé att skriva ner middagarna! Jag gjorde faktiskt det också förr och nu ska jag nog börja igen.

Morotsbiffarna är precis den sortens inspiration jag behöver - tack!

2:57 PM  
Blogger zelca said...

Vi försöker också dra ned på köttet. En av de mest uppskattade enkel-vardags-vego-billig-klimaträtt-rätt är ungsbakade rotsaker (en saligblandning med mycket olja och örtkryddor) som vi sedan häller över en burk kikärtor och smular fetaost på toppen. Inget nytt under solen men väldigt gott. En annan snabbfavvo är varma kikärtor med fetakräm i pitabröd. Soppor äter vi en hel del av.

10:23 PM  
Blogger Annette said...

Soppor. Grönsaksgratänger - just nu är jag helt såld på purjolöksgratäng och skulle gärna äta det varannan dag om jag fick bestämma helt själv. Grönsaksbaserade såser till pasta (behöver inte bara vara tomat - svamp och hackade grönsaker blir smarrigt).
Vi är egentligen superkarnivorer (vi har vår blodgrupp att skylla på, tydligen), men jag gillar verkligen att gå och handla grönsaker på torget här. Och då blir det lättare så att jag utgår från grönsakerna, istället för från en köttbit, och ibland blir det inget kött alls.
Det skall dock sägas att vi äter en hel del charkuterier som komplement till det gröna, och hur klimatsmart det är vete sjutton.

1:02 PM  
Blogger Sofia said...

Om du drygar ut med baljväxter kan du äta kött nästan varje dag ;)
Kolla in persiska grytor eller khorest som det heter.
Jag brukar försöka äta efter säsong och använder mycket baljväxter eftersom jag är vegetarian. Ärtsoppa kokt på svenska gula ärter borde väl vara det mest klimatsmarta?

Jag återkommer ju ofta till det persiska och nu ligger en khoresh med pumpa och plommon ute: exkursioner.wordpress.com

2:53 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack för alla fina tips! Nu ska jag snart ut och håva på era sidor.

Att krydda baljväxter med lite kött, typ salami eller bacon, är ju trevligt rent smakmässigt. Och Sofia, persiska grytor vill jag bli bättre på; det är bra att du skriver om det!

12:18 AM  
Blogger Fridolin said...

Jag försöker också minska köttintaget och ibland gör jag en enkel vardagsvariant av vegetarisk lasagne där varannat lager är tomatsås (med mycket lök och vitlök) och varannat keso blandat med spenat. Lättlagat och gott och oftast uppskattat även av inbitna köttätare. Ibland skär jag ner lite champinjoner i såsen också.

Det händer att jag gör bönbiffar också.Då mixar jag helt enkelt en burk borlottibönor och smaksätter med finhackad brynt lök, vitlök ,chilipulver peppar och salt. För att ge lite mera tuggmotstånd brukar jag blanda ned hackade valnötter eller solrosfrön i smeten.

Soppa är också en favorit eftersom det går att variera in i det oändliga!

11:29 AM  
Blogger Vera said...

Linsbiffar gillar jag. De går faktiskt hem hos flera i familjen!
Kör ett standardrecept och varierar tex med mesost, eller kryddor.

Lasagne med röda linser och keso brukar också bli gott. Inte supersnabbt att laga, men gör man såsen kvällen innan så!

Snabbaste av snabbast är ju marinerade bönor med parmesan och pasta. Marinera med salvia och lime, strössla över rostade frön.

Vill du har recepten så har jag dem!

Som Zelca använder vi också mycket rotfrukter, som vi rostar och toppar med ost (feta/haloumi/parmesan) En klick hummus är gott till!

9:43 AM  
Blogger Mia said...

"Om jag var din hemmafru" lagar väl klimatsmart mat?
Hon finns nuförtiden här: http://hemmafru.taffel.se/

10:45 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Vettiga åsikter alltihopa. Säger bara det om jag inte var matskribent så skulle jag bli vegetarian i morgon (med undantag av stekt fläsk, grillat kött på somrarna, kycklinggrytor, lammgrytor...nej det blir nog för svårt:) Men absolut mer lagade grönsaksrätter ska det bli!

4:44 AM  
Blogger Hanna said...

Har hittat ett nytt recept.

Pastasås med zucchini och röda linser
4 port

2 zucchini, skivade och delade i kvartar
1/2 röd el gul paprika
2-3 dl grovrivna morötter
1 medelstor gul lök, grovhackad
2 dl röda linser
1 tsk salt
4-5 dl vatten
1 pkt krossade tomater
färskmalen svartpeppar
1 tsk torkad basilika
1 vitlöksklyfta

Fräs lök, zucchini och paprika tills de börjar få färg.Tillsätt linser och vatten och låt puttra under lock på svag värme tills linserna nästan är klara ca 10 min. Rör ned morötter, basilika och tomat och låt puttra några min till. Smaksätt med vitlök, salt och peppar. Runda ev av såsen med rött eller vitt vin eller med creme fraiche.

3:12 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för receptet Hanna! (Är du förresten någon av de Hannor jag känner här i Lund?)

11:51 AM  

Post a Comment

<< Home