Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 06, 2008

Mer musslor och melon, mamma!

Igår kväll försökte jag laga Akkurats musslor med getost och det blev riktigt lyckat. Mina musslor fick en lite lättare sås och faktiskt, ett godare bröd som tillbehör (Patisseriets manitobabaguetter). Det allra roligaste var att barnen blev alldeles tokiga, både 4-åringen och 2-åringen ville ha mer musslor. Jag gjorde en sallad också, på melon, ruccola, parmaskinka, fin olivolja och peppar. Salladen var tänkt som förrätt, men vi åt allt samtidigt. Och efteråt åt vi chokladglass med hallonsås. En av våra bättre fredagsmiddagar måste jag säga.

Musslor i getostsky, 4 port

4 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
1 msk raps- eller olivolja
4 dl torrt vitt vin
1 dl vatten
1,5-2 nät blåmusslor
0,5 tsk salt
0,5 tsk timjan
0,5 tsk rosmarin
nymald svartpeppar
125 mjuk getost, kanten bortskuren
1 dl crème fraiche
2 msk honung

Finhacka schalottenlök och vitlök och fräs i olja. Tillsätt vin, vatten och kryddor och låt koka 5 minuter.

Tvätta musslorna och släng dem som inte stänger sej om du slår dem lätt i köksbänken. Koka musslorna i vinet på högsta värmen under lock i 5 minuter.

Värm getost, crème fraiche och honung i en kastrull tills det smälter, rör om ibland.

Kolla att musslorna öppnat sej, kasta dem som inte är öppnade. Rör ut getostfraichen i lite av vin- och musselskyn och värm om det behövs. Blanda alltsammans. Smaka av med salt och peppar.

10 Comments:

Blogger Kaffebönan said...

Så himla gott.. Nu blir jag sugen, fast jag redan har ätit så gott så:-)
Musslor är det något visst med och salladen.. MUMS.
Ha de fint/Pialotta
http://kakomaten.blogg.se

10:30 AM  
Blogger Tina said...

Åh vad gott det låter och vad roligt att barnen blev förtjusta och vilken härlig bild! :D

10:55 AM  
Blogger Anna said...

Haha! Han ser lite galen ut ;) Den där blicken ser ut att säga "Ge mig mer, annars river jag ner allt på golvet!"

2:49 AM  
Blogger Marie//Tekla Maräng said...

Så gott det lät, måste prövas.
Tack för recept och idé.
Kram Marie

9:35 AM  
Blogger Bendel said...

Mums! Det receptet ska jag testa, så klart, när orginalet är en favorit.

12:08 PM  
Blogger Annette said...

Musslor är toppen barnmat. Mycket att pyssla med, gott, man får slabba litet...

2:56 AM  
Blogger A said...

Låter jättegott! Och vad avundsjuk jag blir på att dina barn gillar musslor...

11:03 AM  
Blogger Fröken Dill said...

Tack för receptet! Min kille är helt galen i Akkurats getostmusslor och jag har länge funderat på hur man skulle kunna göra något liknande själv.

Hälsar fröken Dill

10:54 PM  
Blogger Viktoria said...

Bendel och Fröken Dill, jag blir lite skraj när ni gillar Akkurats getostmusslor. Jag är jättenöjd med mitt recept, men det smakar inte exakt som Akkurats.

8:33 AM  
Blogger Fröken Dill said...

Kanske inte exakt men vad gör det. Wooho, vilka goda mus-uslingar. ALLA borde prova ditt recept!!!!

Många hälsningar från fröken Dill

6:43 AM  

Post a Comment

<< Home