Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, November 11, 2008

Fisk- och skaldjurssoppa med risoni

Hösten är här och varenda middag blir fullständigt värdelöst ful när jag fotograferar den så jag kan lika gärna låta bli.

När det gäller vardagsmiddagar så har jag massor av piffiga tips att ge så att man hinner med: veckoplanera, eller gör åtminstone planering för ett par dagar i taget, storhandla (mätt och utan barn), ha basvaror hemma, återanvänd gamla matlistor, spara krångliga rätter till helgen, låt hela familjen hjälpas åt. Men när det gäller mej själv slår det slint. Jag vägrar veckoplanera och veckohandla och på något sätt intalar jag mej själv att det är frihet att kunna bestämma dagen innan vad jag ska äta dagen därpå. Ofta gör det mej bara mer stressad och slutar dåligt (typ färdig pizza) så jag kan ju inte direkt säga att min frihetsplanering funkar. Måste tänka om.

Dagens improvisation utifrån vad som fanns hemma blev bra. Extra god blev soppan av korianderstjälkarna, som jag först tänkt slänga, men sen hackade grovt och lät koka med i soppan.

Fisk- och skaldjurssoppa med risoni

Tomatbas:
en burk Mutti-tomater
rapsolja
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 morot
1 palsternacka
1 tsk anchochilipulver
1 tsk torkad oregano
en nypa kanel
en tredjedels korianderplanta (inga blad kvar, bara stjälkar!)
ca 1 dl rött vin
lite fiskfond
salt, nymald peppar

i soppan:
två portionsbitar lax
en tredjedels påse frysta skalade räkor
1-1,5 dl risoni (okokt)

Börja med tomatbasen. Skär lök, vitlök, morot och palsternacka i mindre bitar - det är inte så noga eftersom det snart ska mixas ihop. Fräs hacket i rapsolja. Tillsätt resten av tomatbasingredienserna, späd med vatten och låt koka cirka tjugo minuter.

Koka risonin, fast minska tillagningstiden med ett par minuter eftersom den "efterkokar" lite i soppan sen. Mixa tomatbasen; den ska bli ganska tunn och slät, späd med mer vatten om det behövs. Smaka av. Häll tillbaka tomatsoppan i grytan, värm upp och låt laxbitarna koka med i ett par minuter eller tills de är precis klara. Tillsätt räkor och risoni, men koka inte soppan mer. Strö över nåt grönt, om du har det hemma.

4 Comments:

Blogger Maria said...

Gud vad jag känner mig duktig nu. Även om vi äter mat som du skulle storkna över (mos och korv, köttbullar och makaroner osv) så gör vi i allafall veckomatsedel alltid. :-)

6:13 AM  
Blogger Tina said...

Välkommen tillbaka till nätet!

6:38 AM  
Blogger Ja tack said...

Hej Annika! Tänkte bara säga tack för titten, och passade smatidigt på att kolla in din blogg. Trevliog blogg!

5:17 PM  
Blogger Viktoria said...

Maria, jag kanske kan få låna ditt fantastiska organiserande sinne nån gång...

Tack Tina, det känns som jag återuppstått.

Tusen tack, Trädkramaren, för ditt utförliga ankleversvar på din fina blogg. (Och jag heter Viktoria, annars var det rätt.)

10:26 AM  

Post a Comment

<< Home