Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 14, 2008

Kycklingwok för den som vill hinna med mycket (annat)

I senaste LagaLätt (12/08) hittade jag ett ovanligt bra vardagsrecept, såhär:

Kycklingwok, 4 port

200 g äggnudlar
1 + 2 msk rapsolja
2 vitlöksklyftor
1-2 röda chilifrukter (spansk peppar)
300 g broccoli eller blomkål
2 kycklingfiléer
1 dl cashew- eller pistaschnötter (rosta först i torr panna)
1,5 dl ostronsås
0,5 dl vatten
salt, nymald peppar

Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen. Skölj dem i kallt vatten och rör i en matsked olja.

Skala och skiva vitlöksklyftorna tunt och finhacka chilin. Dela kålen i mindre buketter och strimla vitlöksklyftorna. Hetta upp resten av oljan i en stekpanna och woka kål, vitlök och chili i 3 minuter. Tillsätt kyckling och nötter, salta och peppra. Woka 3 minuter till eller tills kycklingen är färdig. Häll på ostronsås, vatten och nudlar. Fräs allt genomvarmt och smaka av.

5 Comments:

Blogger Tina said...

Det låter så gott!

Jag har aldrig ätit ostronsås. Vad kan det jämföras med?

1:07 PM  
Blogger Viktoria said...

Lätt som en plätt och gott!

Ostronsås smakar lite salt och umamirikt, ungefär som soja fast med mer sötma.

1:09 AM  
Blogger Maggisen said...

Varför ska man skölja nudlarna i kallt vatten? Varför inte röra i oljan direkt? Dom blir ju bara kladdigare av vattnet... jag sköljer aldrig nudlar eller pasta och det blir så bra så... 1 msk olja som rörs i ordentligt gör att inget fastnar ihop.

2:46 AM  
Blogger natz said...

lät gott och enkelt. nötter i maten är alltid en hit :)

3:14 AM  
Blogger Viktoria said...

Maggisen, jag tänker mej att nudlarna ska sköljas i kallt vatten för att inte efterkoka. Eller kanske, när jag tänker efter, för att inte klibba. Går det bra utan sköljningen är det ju utmärkt. Jag tror inte heller att jag sköljer alltid.

9:17 AM  

Post a Comment

<< Home