Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, August 04, 2008

Mina supergoda köttfärsbiffar

Utifrån vad vi hade i kyl, frys och skafferi gjorde jag köttfärsbiffar fyllda med smaskigheter.

Mina supergoda köttfärsbiffar, 18 st av storleken på fotot ovan

500 g ekologisk nötfärs
1 dl mjölk
2 msk skorpmjöl
2 ägg
2 pressade vitlöksklyftor
75 g gröna russin
100 g lagrad ost, riven
100 g saltade och rostade cashewnötter, hackade
nymald svartpeppar, salt
vetemjöl att vända biffarna i
smör- & rapsolja att steka i

tomatsås:
500 g passerade ekologiska tomater
1 msk rapsolja
ca 2 msk ma po-sås (kinesisk chilibönsås)
ca 1 msk finhackad färsk basilika

Blanda mjölken och skorpmjölet och låt dra ett tag.

Fräs upp ma po-såsen i oljan (till tomatsåsen). Tillsätt de passerade tomaterna och lämna såsen att puttra på svag värme medan du fortsätter med biffarna.

Rör i färs, ägg, vitlök, russin, ost och nötter i mjölk- och skorpmjölsblandningen. Peppra och salta. (Själv är jag inte så förtjust i att smaka av rå köttfärs och det ska man väl vara lite försiktig med också. Min man älskar rå köttfärs så jag slipper salta och peppra på känn eller steka en provköttbulle när han är hemma. Uppskattningsvis saltade jag drygt en halv tesked och pepprade rätt rejält på hans inrådan.) Gör biffar av smeten och vänd dem i vetemjöl. Stek dem i smör- & rapsolja tills de får lite färg. Häll över tomatsåsen och låt det försiktigt koka tills biffarna är klara, cirka 10 minuter. Rör i den hackade basilikan.

2 Comments:

Blogger annamaria said...

Den kinesiska chilibönsåsen - var hittar man det? Det låter spännande. Smakar den sojalikt eller hur smakar den? Biffarna ser supergoda ut! Roligt med russin i.

12:27 PM  
Blogger Viktoria said...

Jag tänkte på om jag skulle kommentera något mer kring chilibönsåsen. Den är nog inte så lätt att få tag på. Jag åkte till Malmö (de kinesiska affärerna kring Möllevångstorget) förra veckan för att köpa upp ett litet lager Ma po-sås... Nån asistisk affär behövs. Såsen smakar som miso + chili ungefär. Ett annat förslag är att göra en god tomatsås, vilken som helst. Biffarna är lättare att härma!

1:05 PM  

Post a Comment

<< Home