Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, July 21, 2008

Ma po do fu


Det här var en stor matupplevelse. Hur kan jag ha missat något så underbart? Ma po do fu är Sichuankökets kända tofurätt, uppkallad efter sin koppärriga skaperska. Brorsan och jag förenklade receptet från "Land of plenty" av Fuchsia Dunlop. (Lisa hade en annan fin variant häromdagen.)

Ma po-såsen gör hela rätten. De fermenterade bönorna ger umamimustighet och rundar av sichuanpepparn som snarast är som att svälja ett tomtebloss. Fast på ett trevligt sätt. Man (= jag) vill äta den här rätten om och om igen. Jag måste åka till Möllevångstorget igen. Nu.

Ma po do fu, 3 port

250 g nötfärs
0,5 dl rapsolja
4 msk ma po-sås (chilibönsås)
2 purjolökar, strimlade
500 g tofu, skuren i kuber
2 dl vatten
lite maizenaredning
lite ljus soja
ev o,5 tsk rostad och mortlad sichuanpeppar

Fräs nötfärsen i oljan. Tillsätt ma po-såsen och fräs en minut till. Rör försiktigt ner purjon, tofu-tärningarna och vattnet. Låt koka 5 minuter. Red med maizena. Smaka av med soja och strö över sichuanpeppar om du vill ha mer smak.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag är också extremt förtjust i den här rätten och har utvecklat ett beroende av både chilibönsås och sichuanpeppar. :-)

Jag varvar Fuchsias och Lisas varianter. Tycker nästan att Lisas är stråt vassare.

3:34 AM  
Blogger Jessica said...

Jo, den är helt fantastisk!! Jag är försiktig med sichuanpepparn (sorry Lisa) men jag vill gärna behålla vissa vitala inre organ ;) )
200 gram fläskfärs, tofu och så antingen nudlar eller ris och mängder med grönisar och så har du något jättegott :)

3:42 AM  
Anonymous Anonymous said...

Jag tycker att sichuanpeppar egentligen inte är så starkt, mer som en lätt tandläkarbedövning. :-)

förutom Ma po do fu har jag gjort "Twice cooked pork" och "Kung pao" (felstavade) från Fuchsias kokbok "Sichuan cookery" med gott resultat.

4:25 AM  
Blogger Emmie said...

Vilken bönsås köper du? Jag älskar mapo tofu, fast jag äter min med vegofärs förstås.

6:03 AM  
Blogger Viktoria said...

Andreas, din beskrivning av sichuanpeppar är lysande, "som en lätt tandläkarbedövning" - precis så. Fast med Bamse-klistermärke efteråt. Jag ska kolla upp dina andra recepttips också.

Emmie, chilibönsåsen jag fick tag på heter Spicy bean sauce (Ma po sauce) och kommer från Lee kum kee. Jag tyckte den var fantastiskt god (men har inte smakat någon av annat märke).

7:34 AM  
Blogger Annette said...

Jag får väl försöka hitta chilibönsås i Sverige på semestern - jag tror det är lättare...

Annars kan jag rapportera att chokladkakan med körsbär gjorde succé i mitt franska kök i helgen!

8:06 AM  

Post a Comment

<< Home