Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, July 11, 2008

Grym müsli med kokos och cashew

Jag gillar att göra müsli, kanske för att det skrytluktar så gott i trapphuset. Som om man bakar nåt komplicerat, fast det knappast finns nåt enklare än att rosta müsli.

Den här kokosdoftande varianten kommer från "Matsafari - en kokbok från en resa i östra Afrika". Tänk om någon gav mej ett sådant erbjudande: "Här får du pengar för att äta dej genom ett valfritt land och sedan skriva en kokbok om din resa." Jag skulle nog välja Indien för att jag tror att jag gillar indisk mat och för att jag aldrig vande mej vid det konstiga landet de tre veckor jag var där i mitten på 90-talet. Indien skulle få en andra chans liksom.

Den här müslin är inspirerad från en resa till Zanzibar. Och både jag och mina barn tycker att den är grymt god.

Nästan ekologisk müsli från Zanzibar Coffee House

250 g ekologiska havregryn
100 g ekologiska cashewnötter (orostade, osaltade)
3 dl mjölkpulver
1 dl ekologiska kokosflingor
0,5 dl honung
1 dl rapsolja
100 g ekologiska russin

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alltsammans utom russinen på en plåt. Rosta i ugnen en kvart. Rör eventuellt om ett par gånger för annars bränns det lätt. Blanda i russinen och låt det hela svalna. Lägg müslin i en burk med tättslutande lock.

3 Comments:

Blogger Tina said...

mjölkpulver! vad gör det i müslin? (jag blir nyfiken)

jag funderar på att baka dina godmorgonsnurror med katrinplommon! är det bullar som blir torra lätt och borde bo i frys, eller är det bullar som kan följa med i matsäckskorg på resa ett par dagar eller fler? vad tror du?

förresten, jag har nog glömt att berätta att jag gjorde fjärilspastarätten här nedan sist du berättade om den. den är riktigt god!

2:35 PM  
Blogger Viktoria said...

Jag vet inte exakt vad mjölkpulvret gör men tror att det bidrar med viss (laktos)sötma. Jag glömde nämna att konsistensen i müslin är fin, knaprig och en liten liten aning seg (pga mjölkpulvret?).

Godmorgonsnurrorna blir inte så torra pga katrinplommonpurén. Jag tror att de kan resa ett par dagar.

Jag ska berätta för Eva att du lagat hennes kyckling!

Förresten så har jag funderat en del på att ha besöksräknare, men jag tror jag hoppar över. Jag hinner knappt skriva det jag vill och vågar inte riskera att den värdefulla tiden läggs på nåt annat än skriveri...

2:46 AM  
Blogger Jessica said...

Jag skulle också resa i Indien igen. Jag gav den definitivt inte den uppmärksamhet det förtjänade.

8:07 AM  

Post a Comment

<< Home