Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, July 27, 2008

Utflyktsmuffins

Det är varmt! Jag vill bara sitta på balkongen och äta melon. Vi ska ta en cykeltur lite senare, när det blivit svalare. Till havet kanske? (Eller, om jag känner oss rätt, cyklar vi bara runt en sväng i Lund och tittar och sen hamnar vi på en lekplats. Varför skrev jag det där om havet när vi faktiskt aldrig cyklar dit?)

I morse bakade jag svärmors matmuffins. Jag tycker att de blir mycket bättre än andra jag testat. Ofta är matmuffins kompakta och smakar en aning ägg; jag gillar inte det så mycket. Dessa är gjorda på scones- och muffinsmix och förutom att de går snabbt att baka så har de en trevlig konsistens. Tycker jag. Man ska inte snåla med fyllningen heller - det ska var mer ost och mer bacon i än vad det är i mina muffins på fotot!

Matmuffins med getost och tomat, minst 12 st

ett paket färdig scones- och pizzamix
0,5 tsk cayennepeppar
2 tsk torkad rosmarin
0,5 tsk salt
200 g getost (den mjuka varianten på rulle)
1 gul lök
en ask körsbärstomater
ett paket bacon
lite olivolja att smörja formen och pensla med
färsk rosmarin

Sätt ugnen på 200 grader.

Gör i ordning degen enligt förpackningen. Smörj en muffinsplåt (för 12 muffins) med lite olivolja. Fyll formarna till hälften med deg. Tryck ner bitar av osten i smeten. Skiva löken tunt och dela tomaterna, fördela lök och tomat på muffinsen. Strimla baconet och tryck fast det också ovanpå. Formarna ska vara välfyllda! Pensla med olivolja och lägg en rosmarinkvist på varje. Grädda mitt i ugnen cirka 25 minuter. (Funkar bra att frysa.)

4 Comments:

Blogger Lisa said...

hjälp vad goda de såg ut! jag älskar matmuffins. vad roligt förresten, att du också bor i lund!

8:11 AM  
Blogger Tina said...

Du kanske har havetlängtan? Jag har havetlängtan.

12:55 PM  
Blogger KarinW said...

Kanske jag ska damma av min muffinsform för det där verkar gott det!

1:24 PM  
Blogger Ninuska said...

ser gott ut!trvlig blogg:)

11:30 AM  

Post a Comment

<< Home