Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, August 03, 2008

Svartvinbärsmuffins med ingefära och vanilj

Jag tänkte: hur gott kan inte svarta vinbär + ingefära + vaniljkola bli i muffins? Men så fick jag ett sms om att en granne fått barn precis när muffinsen var klara så de fick vara fyra minuter för länge i ugnen. Och ingefärskolorna jag lagt i - de smakade till min besvikelse ingenting alls. Så nu har jag, utifrån mina små misstag, skrivit ett alldeles perfekt recept. Tror jag. Och jag ser fram emot att någon provar det och ger kommentarer. (Muffinssmeten är förresten Mia Öhrns.)

Svartvinbärsmuffins med ingefära och vanilj, 16 st

125 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
1 burk kesella (1 % fett)
4,5 dl siktat dinkelmjöl
1 tsk bakpulver
1 krm salt
0,5 dl vatten

fyllning:
8 vaniljfudge, delade på mitten
1 dryg dl ingefärsmarmelad
2 dl svarta vinbär (gärna frysta)

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna lite grand. Vispa ihop ägg och socker. Rör i smöret och kesellan. Blanda de torra ingredienserna och blanda ner dessa tillsammans med vattnet i äggsmeten.

Ställ fram 16 formar. (Jag använde en muffinsform med plats för 12 muffins som jag satte pappersformar i och dessutom 4 tredubbla pappersformar bredvid.) Klicka ut smet i botten på formarna. Lägg i en halv vaniljfudge, en dryg tesked ingefärsmarmelad och några vinbär i varje. Fyll på med en klick smet till och peta ner fler vinbär. Smeten sväller upp i ugnen så formarna behöver inte fyllas helt. Grädda i ungefär 20 minuter. Låt svalna. Frys ner de muffins du inte äter upp samma dag.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home