Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, August 23, 2008

Lammgryta med kakao och kanel

Jädrans, vilken gryta! Och då menar jag inte min nya krämfärgade Le Creuset utan lammkoket som var däri. Receptet är (mer än) inspirerat av lammtaginen i "Locket på" av Henrik Franke. Det här blir nog min bästa bjudrätt i höst.

Lammgryta med kakao och kanel

2 gula lökar
3 stora vitlöksklyftor
1 röd chili
2 morötter
2 palsternackor
en fjärdedels rotselleri
750 g fina grytbitar av lamm
rapsolja och smör till stekning
1 tsk grovmalen svartpeppar
1,5 tsk kakao
0,75 tsk salt
3 lagerblad
1 kanelstång
3,5 dl vatten
1,5 msk kalvfond
2 msk pressad citron

Hacka lök, vitlök och chili. Skär morötter, palsternackor och selleri i bitar.

Bryn köttet i olja och smör. Tillsätt lökhacket, chilin och rotfrukterna och fräs ett par minuter till. Lägg i resten av ingredienserna och låt koka under lock tills köttet är mört och såsen lagom simmig. (Min gryta kokade i två timmar.) Smaka av.

PS. En fråga som inte hör hit. Jag fyller snart år och önskar mej musik. Vad skulle man kunna tycka om för artist eller grupp om man mest gillar Nick Cave? (Det är inget ljud i min dator så jag kan inte lyssna mej fram till nåt.) DS.

19 Comments:

Blogger Rebecca said...

Den där grytan ska jag verkligen testa! Låter ljuvlig.

Angående ljud, du har inga hörlurar att stoppa i datorn så du kan lyssna?

10:13 PM  
Blogger dewdropia said...

Det låter ju hur gott som helst! Lagade chili con carne med mörk choklad som smaksättare för några dagar sedan och var också jättegott! Nästa gång ska jag ha i lite kanel också :) Sen måstejag bara säga att jag älskar din blogg! Sitter just nu och går igenom ditt receptregister och jag har hittat såååå mkt jag vill laga :) Titta gärna in på min blogg om du har lust, dewdropia.blogg.se :)

2:19 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Dewdropia, beröm mår man alltid gott av. Jag ska titta in hos dej.

Rebecca, min dator är utan ljud därför att jag inte vet hur man stoppar i hörlurarna... (Och så är jag så van vid en tyst dator. Det är skönt att slippa många ljud.)

10:12 AM  
Blogger Jessica said...

Folk skaffar sig Le Creuset till höger och vänster *avis*
Om du gillade kryddkombinationen så borde du titta lite på marockansk mat. Det ingår inte så mycket kakao men kul smakbrytningar och kryddblandningar där det ofta ingår kanel och torkad frukt.

11:21 AM  
Blogger Jessica said...

Jag gillar Nick Cave men jag kan inte säga att jag dras till någon specifik grupp snarare rock och *gah* goth (enligt itunes). iPod var en av de bästa saker på länge som jag skaffade för några år sedan.

11:25 AM  
Blogger Annica said...

Du lagar precis sådan mat som jag vill äta, jag blir jätteinspirerad här. Lammgrytan låter fantastisk!

11:33 AM  
Blogger Lisa said...

Lammgrytan låter otorligt god. Det blir ju sällan fel med lamm i allmänhet... Tycker absolut att du ska gå till indiern på Bantorget med barnen, de verkar ju vana vid lite "annorlunda" mat. Om inte annat kanske de gillar riset och papadumbrödet (som jag skulle kunna äta ihjäl mig på)? (:

11:39 AM  
Blogger Anonym said...

Den där grytan måste jag bara laga! Kan man byta ut lammköttet mot viltkött med samma goda resultat? Vilket viltkött är i så fall att föredra? Går det lika bra med mörk choklad som med kakao?

1:19 PM  
Blogger Maria said...

Nick Cave, ja det är väl på tiden att du börjar lyssna på något annat också. :-)

Nickelback kanske? Takida?
Ratta in Radio city en eftermiddag så får du prov på båda, de spelas flitigt.

5:45 AM  
Blogger Viktoria said...

Jessica, jag tror att viltkött kan fungera fint här! Och mörk choklad i stället för kakao har man ju ibland i grytor och chili con carne-rätter så det borde bli bra (men jag har aldrig testat).

Maria, där fick jag för att jag är gammalmodig (å, vad jag gillar det!). Jag ska lyssna på dina tips och även på Radio city och du ska få redovisning sen! (Det blev ingen sjukhusvistelse för S pga plats- och personalbrist så jag är på jobbet som vanligt, förresten.)

11:12 AM  
Blogger Karin said...

Jag väntar lammleverans! Min bror och jag skall dela på en halva. På något vis skall jag ta det som man inte kan grilla för jag är mer intresserad av att laga lammgrytor.
Vad gäller musik så skall det finnas en slags sökmotor någonstans där man matar in sitt favoritband och så får man förslag på andra grupper vars musik påminner om den första. Det är amerikanskt och bygger på någon slags analys av musiken, gjord av musiker...adress?? kommer inte ihåg

5:14 AM  
Blogger fruktsallad said...

Jag har länge kikat på din blogg och gillar den skarpt! Denna gryta verkar toppengod. Älskar lamm.

12:10 PM  
Blogger Sanna said...

vilken härlig höstgryta! Den ska jag skriva upp till nästa veckas matsedel :) Var längesedan jag gjorde något med lamm och jag älskar kanel, kakao är något nytt i maten så det blir spännande!
Vilken trevlig blogg du har här förresten, hit kommer jag gärna igen...välkommen in till mig om vill :)

2:39 AM  
Blogger Anonym said...

Här kommer rapporten om resultatet. Jag valde rådjurkött med mycket lyckat resultat. Vilken chilifrukt hade du i din gryta och tog du med kärnorna? Jag valde röd spansk peppar och kärnorna fick följa med. Hettan blev ganska lagom. Däremot tyckte jag inte att kakosmaken var så framträdande, jag ökade på med lite mer kakao. Grytan var väldigt god, harmonerade väldigt bra ihop med quinoa som man kan se på din bild.

6:24 AM  
Blogger amanda said...

hej. jag gillade Arno under samma period som jag lyssnade mycket tillCave och såg Himmel över Berlin 5 ggr ( film där Cave figurerar)
amanda
ska försöka mig på lammgrytan till i kväll. funderar på lämpig förrätt...

2:21 AM  
Blogger Viktoria said...

Amanda, tack för musiktipset - det ska jag lyssnar på! Angående förrätt har jag ingen aning om det passar eller om du gillar det, men själv är jag sugen på baconlindade dadlar, recept finns bland annat här: http://kardemums.blogspot.com/2006/12/bror-gr-tapas.html.

7:31 AM  
Blogger Unknown said...

hej igen. fortsätter att laga din gryta år efter år. kom på att du fick rätt dåligt med musiktips sist jag kommenterade. lyssna på sugarcubes med björk, gamla skivor tex birthday. har du lyssnat på nick caves gamla band the bad seeds? gamla lou reed är lite i samma stil. Ziggy stardust är fantastisk men lite gladare. det finns en skiva som heter september songs med olika artister. lite nick cave över den. pg harvery är lite nick cave hon med. tack igen för goda grytan som åter igen står på spisen.

1:18 PM  
Blogger Viktoria said...

Hej Amanda! Vad roligt att du hörde av dej och att du gör grytan om och om igen! Jag hade faktiskt glömt den, men nu vill jag nog göra den igen. Och musiktipsen: jag tackar så mycket, är fortfarande mest inne på Nick Cave.

Trevlig sommar!

12:49 PM  
Blogger Viktoria said...

Hej Amanda! Vad roligt att du hörde av dej och att du gör grytan om och om igen! Jag hade faktiskt glömt den, men nu vill jag nog göra den igen. Och musiktipsen: jag tackar så mycket, är fortfarande mest inne på Nick Cave.

Trevlig sommar!

12:50 PM  

Post a Comment

<< Home