Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, August 13, 2008

Tomat- och fetaostgratinerad hoki


När min dotter var nyfödd var jag ganska frustrerad över att jag inte hann med nån matlagning (eller nåt annat heller för den delen). Nu är jag sommarföräldraledig och märker att barnen har blivit större och lite mer självständiga. Dessutom leker de ofta fint ihop. Jag hinner laga lunch och förbereda vettig middag nästan varje dag. Det är fantastiskt - inte meningen med livet, men ganska roligt ändå. Dagens grekinspirerade tomat- och fetaostfisk åt vi med klyftpotatis, morotstzatsiki och kokt broccoli.

Tomat- och fetaostgratinerad hoki, 2 vuxna + 2 rätt små barn

400 g hoki (tinad) eller sej
2 msk pressad citron (en halv citron)
salt, nymald peppar
3 tomater, skivade
150 g fetaost, skuren i stavar
2 msk olivolja
färsk basilika

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg fisken i en form och pressa över citronen. Salta och peppra (inte för mycket salt, 0,5 tsk räcker eftersom osten också bidrar med sälta). Strö över några basilikablad. Fördela tomat- och fetaostskivor över fisken. Peppra lite till och ringla över olivoljan. Placera några basilikablad till allra överst. Gratinera i ugnen tills fiskens innertemperatur är 55 grader.

4 Comments:

Blogger Lisa said...

Svar: Macka och sallad var tanken. Fast huvudtanken var att kolla hur det blev, om de verkligen skulle smaka så mycket curry som de luktar. Klara idag, frukostmackan blev första ätförsöket. Gott! Men mest som vanliga groddar utan curry.

11:33 PM  
Blogger Sanna said...

Nu har jag provat ditt recept med tomat o fetaost fisk! Oj vad gott det blev :) la upp länk till dig och bilder på min blogg...

2:25 AM  
Blogger Malin Collin said...

Vilken underbar och enkel fiskrätt. Den får lagas nästa vecka tror jag bestämt! Och morotstsatsiki var ju en rolig variant. Har du i gurka också då eller byter du helt enkelt bara ut gurkan mot morötter? Tack för inspirationen!

1:48 PM  
Blogger Viktoria said...

Tack Malin! Jo, morotstsatsiki gör jag ibland när jag inte har gurka hemma (morötter finns alltid här!). Det är gott.

10:20 AM  

Post a Comment

<< Home