Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, August 17, 2008

Rökta nötter och mandlar

"Nu har du fått tillbaka stinget!" sa maken uppmuntande efter förra inlägget. Men jag känner att ett läckert och knaprigt recept behövs för att ni kära läsare inte ska uppfatta mej som alltför aggressiv eller negativ. Och en snäll matbild med grönska. (Förresten tycker jag att mina matbilder är alldeles för tråkiga. Jag måste ändra på det.)


De här mandlarna är väldigt goda och jag gör dem ofta i lite olika variationer. Inspirationen kommer härifrån. Såhär blir bra:

Rökta nötter och mandlar

200 g sötmandel
100 g cashewnötter (osaltade och orostade)
0,75 dl tamarisoja
0,75 dl vatten
1 tsk liquid smoke

Lägg mandel och nötter i en plastpåse och häll på soja, vatten och rökarom. Förslut. Låt nötterna marinera i 4-5 timmar. Sila av och häll nötterna på en bakpappersklädd plåt. Rosta i 150 grader i 20-25 minuter, rör om nån gång under tiden.

7 Comments:

Blogger Tina said...

Jag tycker om dina matbilder!

1:40 PM  
Blogger Viktoria said...

Det var ju snällt sagt, Tina, men både jag och min kamera är rätt begränsade. När jag läser din blogg så bidrar fotot med en extra förståelse av texten. Mina foton ser ju alltid exakt likadana ut liksom.

6:25 AM  
Blogger Lisa said...

jag tycker också att dina foton är jättefina - det är faktiskt en av de grejorna jag tycker bäst om med di blogg. jämfört med mina hade du lätt kunnat ställa ut på louvren allra minst.

12:43 AM  
Blogger Tina said...

Jag håller inte med dig Viktoria, jag tycker att dina bilder ÄR väldigt fina. Punkt slut sådetså!

6:13 AM  
Blogger 10 Radioapparater said...

Jag säger detsamma, dina foton är jättefina och inspirerande! Jag gillade skarpt inlägget nyligen om hokin, med före o efterbilden, kul :)
har en fråga bara... Vad är liquid smoke och vart hittar jag det? Antar att det ger en rökt smak? Låter spännande, är sugen på att testa och rosta lite nötter själv och med olika smaker blir det ju ännu roligare!

6:47 AM  
Blogger Pia said...

Jag tycker att dina foton är väldigt inspirerande (liksom dina recept) - fotona bidrar mycket till att din blogg är min favoritmatblogg! /Pia

11:41 AM  
Blogger Viktoria said...

Ni är så snälla så.

2:03 PM  

Post a Comment

<< Home