Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, August 04, 2008

M:s kräftkokta räkor

Tro nu inte att allt jag gör blir så jädrans lyckat. De där allra vardagligaste tråkigheterna besparar jag er, kära läsare. Och mina riktiga misslyckanden, de är ju i och för sej intressanta - inte minst barnens kommentarer eller minspel, men de platsar nog på en mer privat blogg.

Receptet som jag kommer att delge er nu har jag väntat på i flera år. Varenda augusti har M suttit i fikarummet på jobbet och sagt att hon har ett så gott recept på räkor som man lägger i kräftlag; hon brukade göra de där räkorna när hon var utomlands och inte fick tag på svenska kräftor. Jag har bett att få receptet, men M har aldrig hittat det. I februari fick jag dock ett fint blomkort från M. Hon hade städat i sin receptsamling, skrev hon. Och här kommer receptet på räkorna som tillsammans med nykokt majs, smör och Mannitobabaguetter från Patisseriet förgyllde min kväll.

M:s kräftkokta räkor, 4 port

1 kg djupfrysta stora räkor
1,5 liter vatten
0,5 dl salt
2 tsk socker
20 dillkronor

Koka upp vatten, salt, socker och 10 dillkronor. Koka några minuter. Släng dillkronorna.

Varva de frysta räkorna med 10 nya dillkronor och häll den varma lagen över. Täck, låt stå i kylskåp över natten.

3 Comments:

Blogger Lisa said...

Hej! Mejla mig. lisa/på/taffel/punkt/se

9:20 AM  
Blogger Tina said...

åh, vilken fin bild. jag vill också äta kräftkokta räkor!

1:00 PM  
Blogger Viktoria said...

Tina, de är fina och mycket lätta att göra. Ett säkert kort om man är osäker på kvaliteten på köpekräftorna, dessutom. (Förresten ser ju ditt kräftkalas supergott ut!)

11:33 PM  

Post a Comment

<< Home