Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Thursday, August 21, 2008

Här är min matdag

Lunchen gick i beige och brunt och bestod av lite av varje, kokt blomkål, pizzasallad (som jag gjorde till köpepizzan häromdagen), köttfärsbiff (maken har stekt ett gäng och lagt i kylen), gårdagens Manitobabaguette - omvandlad till fantastiska krutonger idag. Och det blev också lite linssallad kvar efter att bokklubbsflickorna varit här igår kväll. Linssallad kan vara väldigt gott. Det här är en variant som jag ofta gör.

Favoritlinssallad

1,5 dl belugalinser (alternativt puy- eller andra små grå)
5 dl vatten
0,5 msk mörk kinesisk soja
1 krm liquid smoke

dressing:
0,5 dl olivolja
1 msk balsamvinäger
0,75 tsk salt
2 tsk dijonsenap
nymald svartpeppar

3 tomater
1 röd lök
färsk basilika

Skölj linserna noga. Häll vattnet, sojan och rökaromen i en kastrull och koka linserna däri cirka 30 minuter eller tills de är färdiga. Vispa ihop dressingen under tiden. Häll dressingen över de varma linserna och blanda om. Skär tomaterna i bitar och finhacka löken. Rör ner tomat, lök och basilika i salladen och smaka av.

Middagen: rökta gröna musslor i sina skal, quinoa med smörstekta kantareller, sugarsnaps, kall sås på creme fraiche, honung, lime (skal och saft), salt och peppar. Barnen älskar sugarsnaps och äter gärna quinoa, men musslorna och såsen fick jag och min man själva äta.

Sen cyklade vi till Per Tutti, världens bästa italienska glasställe i Lund. Jag åt kastanjeglass, sonen en illturkos tuggummivariant. (Och där är visst min röda väska och sonens arm.)

Jag kunde ju skrivit om hela min dag. Men vad jag åt till frukost minns jag faktiskt inte, det var säkert en tråkostmacka och en kopp kaffe. Dagens godaste var fruktkakan jag smakade nere hos grannarna precis före middagen. Och det äckligaste: de färdiga plättarna jag gav barnen som mellanmål i parken. Jag fattar inte hur de så glatt kunde mumsa i sej dem.

2 Comments:

Blogger Lisa said...

jag har aldrig ätit på per tutti men hört jättemycket bra om det. försökte en gång, men då var det stängt. nu måste jag gå dit ju.

11:18 PM  
Blogger Viktoria said...

Ja, du måste gå dit!

10:49 AM  

Post a Comment

<< Home