Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, May 03, 2008

Sjömanssej

Vilken dag. Vi har varit ute precis hela tiden, en lekplats på förmiddagen och en annan på eftermiddagen och så lite småkrafs (nödvändig shopping) däremellan. Dottern äter sand spadvis, det knastar när hon försöker prata. Äckligt.

Vår fredagsmiddag blev en fiskrätt ur Jonas Borsséns "Allt i ett - gott, lätt, hett i gryta, wok, panna..." där torsken byttes mot sej. Det är smart att krydda med smakrik salami om man inte vill lägga ner för mycket möda på kryddningen. Jonas fisk fick mej att tänka på en god pastagratäng som Lisa publicerade för ett par år sen, också den smaksatt med salami. God.

Vi åt blåbärspaj efteråt; min variant är inte så söt, men smakar finfint med vaniljglass. Jag glömde fotografera.

Sjömanssej, 4 port

600 g skinn- och benfri sejfilé
1 gul lök, skivad
2 stora vitlöksklyftor, finhackade
200 g bruna champinjoner, skivade
150 g lufttorkad spansk chorizo, skivad och strimlad
olivolja till stekning
4 mogna tomater, tärnade
4 dl svag hönsbuljong
600 g fast potatis, skuren i centimetertjocka skivor
salt och nymald svartpeppar
(persilja som pynt)

Hetta upp oljan i en rejäl gryta. Fräs lök, vitlök, champinjoner och chorizo utan att de tar färg. Tillsätt tomatbitarna, fräs några minuter till och häll sedan på buljongen. Salta och peppra lite grand. Lägg i potatisskivorna och koka tills potatisen är mjuk. Lägg i fiskbitarna och täck grytan med lock. Låt sjuda 4-5 minuter. Smaka av. Strö ev på lite persilja. Ät med bröd.

2 Comments:

Blogger Boel said...

Tack än en gång för ett gott recept! Jag lagade Sjömanssejen i går till middag och barnen åt lite (och det är ovanligt när det är fisk)och jag tyckte den var god. Jag hade i och för sig hoki i istället för sig men det gör knappast någon större skillnad smakmässigt.
Boel

7:24 AM  
Blogger Viktoria said...

Det var roligt att höra, Boel.

11:19 PM  

Post a Comment

<< Home