Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, April 25, 2008

Moussaka på rostade grönsaker och feta

I majnumret av Good Food hittade jag ett recept på "roast veggie moussaka with feta". Det lät gott, och det smakar gott också. Många får säkert en flashback av ett varmt och semestrigt Grekland av aubergine, feta, tomater och oregano, men för mej var det som att kastas tio år tillbaka i tiden. Kafé Zenit, Allmänna vägen elva, Göteborg, 1998. Jag hängde där jämt. Jag satt och läste på cafét, tjuvlyssnade på allehanda new age-inspirerade samtal och oftast åt jag nån slags varm grekisk sallad med fetaost. Den finns säkert på menyn fortfarande, den finns överallt.

I ett försök att rättfärdiga rätten ur klimatsynpunkt bytte jag ut en gul paprika, en squash och lite av auberginen mot kokt och strimlad kål (ekologisk och närproducerad). Ganska osofistikerat måste jag säga. Smakmässigt blev det helt ok, till och med riktigt smaskigt, men det låter bara halvtjusigt. Hur hade du gjort?

Moussaka på rostade grönsaker och feta, 4 port

Good Foods alternativ:
2 gula paprikor
2 röda lökar
1 stor aubergine
2 squash

Mitt alternativ:
1 gul paprika
2 röda lökar
1 liten aubergine
1 squash
en stor bit vitkål, strimlad och lättkokt

olivolja till grönsakerna
svartpeppar
100 g fetaost
2 dl grekisk yoghurt, 10%
1 ägg
en flaska passerade tomater, ca 700 ml
2 msk hackad färsk oregano

Värm ugnen till 200 grader. Skär paprika, lök, aubergine och squash i bitar och lägg i en ugnsfast form. Ringla över olivolja och se till att oljan fördelas väl över grönsakerna. Peppra. Rosta i ugnen cirka 25 minuter. (Blanda sedan de rostade grönsakerna med vitkålen om du gör min version.)

Höj ugnsvärmen till 225 grader. Blanda fetaost, yoghurt och ägg. Häll de passerade tomaterna över grönsakerna och rör i oreganon. Bred fetaröran ovanpå. Baka moussakan i 20-25 minuter, tills den fått vacker färg.

4 Comments:

Blogger Vera said...

Jag hade tatt några potatisar och genast blivit anklagad för att ha gjort en shepherdspie-wannabe-rätt, men det struntar jag i. Jag gillar potatis :D

10:36 AM  
Blogger Översättarhelena said...

Kafé Zenit är en favorit! Vet du att de numera har stor uteservering i Gatenhielmska trädgården (=Djurgårdsparken)?

1:26 AM  
Blogger Viktoria said...

Vera, potatis är ju självklart (att jag inte tänkte på det...)!

Ö-Helena, nej det hade jag inte en susning om. Så trevligt.

3:01 AM  
Blogger Emma said...

Åh, vad spännande. Jag som just testat göra en vanlig måste nog göra det här nästa gång, lät ju nästan godare!

11:02 AM  

Post a Comment

<< Home