Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, February 15, 2008

Recept på Evas kyckling

Dagens recept tillägnas min okända kommentator Jessica som flitigt lagat sej genom de flesta av mina favoritrecept. Receptet är min mans systers; hon har i sin tur hittat det nånstans men kommer inte ihåg var. Nåväl, hon bjuder ofta på den här goda kycklingrätten och jag skriver receptet så som min man återberättade det för mej efter att ha pratat med sin syster i telefon (nu krånglade jag till det i onödan). Jag fick ingen exakt mängd sallad, kyckling, pasta och bacon - uppskatta själv vad som blir lagom för fyra.

Evas kyckling

Ta fram ett stort vackert fat och fyll det med avokadotärningar, ruccolasallad, gurka och tomatklyftor. Stek kycklingfilé, skär i bitar och lägg ovanpå grönsakerna. Täck kycklingen med nykokta pastafjärilar och rikligt med grovriven parmesan. Vispa ihop en dressing av 4 msk olivolja, 1,5 msk balsamvinäger, 1,5 msk vatten, 3-4 vitlöksklyftor, 0,5 tsk salt, 1 msk svensk senap och peppar och häll dressingen över pastan. (Enligt Eva är receptet för fyra personer, men hon brukar dubblera dressingen för "det får inte bli för torrt".) Toppa med knaperstekt bacon.

5 Comments:

Blogger Anonym said...

Åh, tusen tack! Det var verkligen efterlängtat! Har ätit kyckling idag, så jag väntar kanske ett tag innan jag lagar detta, men att jag ska laga det råder det inga tvivel om. Såg att du hade ett par inlägg om laxpudding. Jag hade ett överblivet paket rökt lax i kylskåpet. Eftersom jag aldrig ätit just laxpudding fick det bli en klassisk sådan, men dina varianter verkar också värda att prova! Jag har inte lagat så mycket mat den senaste veckan. Förvisso har jag gjort din väninnas (Jennys) recept på pasta med linser och valnötter samt Chana i kryddig sås. Båda rätterna blev bra. För övrigt har jag ätit lite av vad frysen har att bjuda på. Jag brukar ofta frysa in lite rester till dagar då fantasin eller orken tryter. Idag fann jag Saltimbocca och Nasi Goreng, det satt fint. Jag förknippar ofta fryst mat med tråkig mat, men så behöver det inte alls vara.

11:24 AM  
Blogger Tina said...

åh, den här kycklingrätten måste jag provlaga, det låter väldigt gott.
såg att din kommentar om injera. jag smygfotade faktiskt receptet med beskrivande bilder till, ur den fina boken (det visade sig senare att mamman min hade boken hemma i bokhyllan, roligt!) om du mailar mig, tina(punkt)jansson(snabela)gmail(punkt)com, din mailadress så kan jag skicka dig bilderna. om det är ett för stort projekt för patienterna så är det garanterat ett hemmaprojekt att testa någon gång, det ska iaf jag göra:) trevlig fredagskväll!

12:03 PM  
Blogger Anonym said...

Rätten blev verkligen kanon! Jag fick ett infall att byta ut bacon mot rostad prosciutto, vilket visade sig vara ett smart drag. I övrigt följde jag receptet till punkt och prickar. Dressingen var väldigt fin i smaken. Jag hade rikligt med avocadotärningar, jag älskar avocado. Jo en sak till ändrade jag på. Jag tog körsbärstomater istället för "vanliga" tomater. Än en gång ett stort tack för inspirationen!

Idag fick jag syn på ditt pajskal av potatis, det lät minst sagt spännande. Vanlig pajdeg faller mig inte helt i smaken. Ibland har jag haft i lite mosad potatis i pajdegen, men att helt utesluta mjöl har jag då aldrig testat. Tror du att potatisdegen lämpar sig till alla slags fyllningar?

11:45 AM  
Blogger Viktoria said...

Jessica, jag ska berätta för Eva att du gillade rätten!

Potatisskalet passar nog till de flesta fyllningar, men man ska nog vara fötsiktig med alltför rinniga varianter eftersom potatisen inte sluter tätt. Eller lägga folie under formen i ugnen.

1:59 AM  
Blogger Emma said...

Jag kom på att jag inte berättat att jag testat den här salladen. (Orkade inte logga in på blogger för att kommentera :P ) Hursomhelst, så var den jättegod, har ätit den flera gånger sedan dess och det har blivit en av mina favoriträtter :)

/Emma (http://newbiecooking.wordpress.com)

9:43 AM  

Post a Comment

<< Home