Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, February 03, 2008

Hoki i rödvinssås

Det händer att jag lagar mat efter eget huvud också, riktigt allt vi äter kommer inte från Saras kök. Igår hade jag rotfrukter, en slatt rött vin och fryst hoki att hitta på nåt med. Det blev en rödvinssås med lök, morot, rotselleri och en liten aning kardemumma som jag gratinerade fisken med. (Ursäkta det rysliga fotot! Ljuset räcker ju aldrig till för middagsfotografering längre, det är riktigt deprimerande. Fotot är dessutom taget innan rätten sattes i ugnen.) Om jag hade haft bacon hemma hade jag tagit med ett halvt paket. Vi åt fisken med kokt potatis, gröna ärter och syltlök.

Vi äter gärna fisk och oftast köper vi fryst. Ett par gånger har jag köpt dålig färsk fisk här i Lund så jag tar det säkra före det osäkra. Lund är liksom inte en fiskstad, som Göteborg till exempel. Fast jag tänkte just på hur ofta jag köpte färsk fisk de åren jag bodde i Göteborg. Jag minns faktiskt bara en gång. Då valde jag ut en piggvar för jag tyckte den såg snyggast ut i fiskdisken. Jag kom hem med fisken och hade inte en susning om hur jag skulle tillreda den så jag ringde min dåvarande sambos mamma. Hon föreslog att vi skulle helsteka den i ugnen, men fiskeländet fick ju inte plats! Jag minns att jag skrattade åt fisken, däremot har jag inget minne av vad det blev av den eller om det blev gott. Äsch, vilken tråkig fiskanekdot - laga min hoki i stället!

Hoki i rödvinssås, 4 port

400 g halvtinad hoki
1 morot
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
en bit rotselleri
ev ett halvt paket bacon
1 msk smör + 1 msk rapsolja
1,5 tsk socker
ca 2 dl rött vin
1 tsk mortlad rosmarin
pyttelite kardemumma (det krossade innandömet från 4 gröna kapslar)
2 tsk koncentrerad viltfond
salt, nymald svartpeppar
en dryg msk maizena såsredning

Sätt ugnen på 200 grader. Finhacka morot, lök, vitlök, rotselleri och bacon. Stek hacket i smör och olja. Strö på sockret, rör runt och häll på vinet då sockret karamelliserats lite grand. Tillsätt rosmarin, kardemumma, fond, salt och peppar. Låt koka cirka 10 minuter (eller längre om du har tid, men då behövs mer vin). Vispa ner redningen och koka nån minut till.

Lägg fisken i en ganska trång ugnssäker form. Häll på såsen och tillaga tills fisken är klar; min fisk tog 40 minuter, använder du helt tinad fisk blir ugnstiden kortare.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home