Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, December 02, 2007

Äventyr på Ica Malmborgs i Lund

Rikard Nilsson bjöd på vitglöggspannacotta med vinterfruktsallad i min ICA-affär igår. ("Vitlökspannacotta?" frågade jag.) Det var mycket gott och dottern jollrade glatt tills min lilla lilla plastmugg var slut. Och receptet fick jag också.

Jag är en manisk receptsamlare. En lapp med "stifado (kryddig grekisk gryta)" hamnade ovanpå sonens barnvagnssufflett. Medan jag stod i kön tjuvläste killen bakom mej receptet och dissade det totalt för flickvännen som också var med. Jag tänkte en stund och när vi nästan var framme i kassan kunde jag inte låta bli att vända mej om och fråga vad som var så fel med receptet. "Nöt- eller lammkött ska stekas med mycket olivolja - inte rapsolja - och rödvin måste man också ha. Men syltlök..." Han fnyste och pratade en lång stund om hur en riktig stifado ska vara. Jag frågar ofta människor om hur de tillagar rätter och alla blir glada när man frågar och berättar ofta utförligt. Bästa partytricket kanske? När jag jobbade i delikatessdisk för 10 år sedan, hade jag en liten anteckningsbok där jag snabbt skrev ner kundernas tips...

1 Comments:

Blogger Maria said...

Hihi, det finns verkligen ingen annan som du Viktoria! :-)

12:18 PM  

Post a Comment

<< Home