Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, December 26, 2007

Grannens marmelad

Grannen kom ner med smakprov på en marmelad. Han kallar den "achtemarmelad" (på persiska). Bären har en fin syra som liknar lingon eller tranbär. De är plockade från en träd på nåt allmänt ställe här i Lund, och de är centimeterlånga och har en avlång kärna. Jag googlade runt lite och gissade oxelbär, men nej och fel sa grannen. Finns det någon som känner igen bäret?

5 Comments:

Blogger Jessica said...

Först tänkte jag mullbär men de är som hallon och heter toot på persiska.

Nästa förslag är sura körsbär (albaloo). På Achte, ackte, aqte, akte, hittar jag inget så i såna fall får jag återkomma.

12:27 AM  
Blogger Viktoria said...

Jessika, jag ska fråga grannen på nyår om det är sura körsbär. Tack för förslaget! Bären ser inte alls ut som hallon så mullbär är det nog inte.

9:55 AM  
Blogger Jessica said...

Det finns ingen kärna i mullbär utan kärnorna sitter som på hallon eller björnbär, utanpå.
Körsbärskorneller växer i Sverige (cornus mas på latin), blir ca. 2 cm långa och har kärna. Passar bäst till sylt. Det finns också skogskorneller men smaken är tydligen obehaglig, man använde dem för att pressa olja ur.
Om det är ett bär som finns både här och i Iran så beskärs vad det kan vara rätt ordentligt. Kornellerna har jag hittat persisk marmelad på samt läst mig till nu då att de växer här i Sverige.

Aronia växer i Sverige, ser lite ut som stora blåbär men har ingen kärna och är rejält blåa

1:27 AM  
Blogger Viktoria said...

Körsbärskorneller verkar stämma helt - tack för din efterforskning, Jessika! Jag ska be grannen bekräfta.

2:06 AM  
Blogger Karin said...

Jag har precis råkat ut för detta idag, en elev som säger att hans favoritfrukt är "genarek" Ett rött litet 2- 3 cm bär med kärna som smakar lite surt och skall växa både på Rosengård och på Bulltoftafältet

6:21 AM  

Post a Comment

<< Home