Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Monday, November 05, 2007

Svampgratinerade rotfrukter

Varje vecka får jag recept från Årstiderna hemskickade. Det är grönsaksstinna, vackra maträtter, de flesta (eller alla?) signerade Rune Kalf-Hansen. Enda nackdelen är att de är så illa redigerade så man fastnar i bokstäverna i stället för att se möjligheterna. I går lagade jag svampgratinerade rotfrukter och här är receptet (förhoppningsvis utan stavfel och upprepningar eftersom jag skrivit om det). Nästa gång ska jag festa till det med mer ost, kanske någon get- eller fårsort. Och vitlök är ju sällan fel.

Svampgratinerade rotfrukter, 4 port


ca 500 g rotfrukter (jag använde morot, rotselleri, gulbeta och persiljerot)
1 liter svamp (det blev bruna champinjoner i min variant), kvartad
50 g bacon, finstrimlat
1 gul lök, finhackad
1 ekologisk apelsin
salt, nymald peppar
1 msk god olja
25 g lagrad riven ost

Sätt ugnen på 200 grader. Skala och skär rotfrukterna i cirka en centimeter tjocka skivor. Koka dem i lättsaltat vatten tills de fortfarande har lite tuggmotstånd kvar.

Stek baconet i sitt eget fett. Tillsätt löken och när den mjuknat blandar du i svampen. Skölj apelsinen noga och finriv skalet. Pressa ur saften och tillsätt både skal och saft till svampfräset. Smaka av med salt och peppar. Fördela rotfrukterna i en ganska liten ugnssäker form. Lägg på svampen, ringla över oljan och strö på osten. Gratinera i ugnen i ungefär 10 minuter eller tills osten fått fin färg.

Nu är det dags att förbereda inför kvällen. Maken, sonen och svärföräldrarna kommer. Jag ska göra butternutfilopaj, ruccolasallad med garam masala-rostade pumpafrön och oliver. Efteråt blir det Kinnas rödvinsglaserade potatistårta med citronkräm. Sen är det dags att packa jobbväskan, leta upp sjukhusmetallskylten där det står "Leg. dietist Viktoria Schiöler", ta upp nån lunchlåda ur frysen och hoppas på en trevlig kväll, en god sömn och en bra första arbetsdag.

3 Comments:

Blogger pipopp said...

Men hallå!
Vadå rödvinsglacerad potatistårta?!
Bara så där?
Inget recept?
Något sånt spännande vill man ju läsa om.

Jag har ju inte Kinnas kokbok (än)!
;-)

5:07 AM  
Blogger pipopp said...

Well, well, om man letar med rätt sökord så finner man det man vill.
Om någon annan är lika nyfiken som jag:

Mor Ebbas Potatistårta av Kinna

11:20 PM  
Blogger Nässelblom och choklad said...

Det låter gott med gratinerade rotfrukter! såg att du i ett tidigare inlägg hade bönor som aldrig blev riktigt klara. Jag har också råkat ut för det några gånger. Jag tror att det beror på hur länge bönorna lagrats och kanske också när de skördats. Det kan skilja väldigt mycket i hur lång koktiden blir. Lycka till med jobbstarten!

4:31 AM  

Post a Comment

<< Home