Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, November 25, 2007

Konstig frukt

Kompis Jenny är i Peking och undrar vad det är för frukt hon blivit så förtjust i (de små brunspräckliga). Nån som vet? Jenny skriver att frukterna liknar små gulbruna plommon och har en kärna i mitten. Fruktköttet är som äpplets fast både sötare och syrligare på samma gång.

8 Comments:

Blogger Emma said...

det finns någonting som heter crab apple, jag vet inte vad det heter på svenska och kanske är de för små men det kan ju vara det, från wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Malus

1:57 AM  
Blogger Ester said...

Nej, efter att ha läst på Wikipedia så verkar det inte vara crab apple som jag har köpt.

6:58 AM  
Blogger Emma said...

ok vad sägs som Greengage?

http://img117.imageshack.us/my.php?image=50040568jpgnp8.jpg

10:36 AM  
Blogger Jessica said...

Jujube?
de finns i mängder av varianter, från körsbärsstora till äggstora och större, med kärna och med, liknande äppelsmak.

11:45 AM  
Blogger Ester said...

Jag tror minsann att vi hittat lösningen! Jujube verkar stämma! I så fall kan jag varmt rekommendera Jujube :-) Dessutom får man dem ofta gratis när man köper frukt av min frukthandlare här i Beijing!

7:32 AM  
Blogger Emma said...

va bra! Jag skulle vilja testa den, låter intressant men jag har en känsla av att om jag gick till min ICA handlare och frågade om jujube skulle han se ut som ett frågetecken. :)

10:31 AM  
Blogger Jessica said...

Jag skrev jujube i en kommentar till Viktorias soppa också ;). Det finns torkade jujube i Sverige, man kan alltid rekonstituera dem. Blir inte samma sak men jujube-aktigt i varje fall. Torkade jujube är goda i sig själv. Kolla bara så att de är urkärnade.

10:38 AM  
Blogger Viktoria said...

Det här är en av storheterna med att ha en blogg - den lever sitt eget liv! Se, ni har löst fruktgåtan!

9:26 AM  

Post a Comment

<< Home