Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, September 02, 2007

Kolakakor med havre

Vi har firat födelsedagar i helgen. Jag hade lite dåligt samvete för att jag inte fixat barnkalas, men så blev dottern krasslig och jag tänkte att det var väl tur att vi inte hade bjudit hit en massa barn. Men mina föräldrar var här, det var fint väder och sonen lekte med sitt nya piratskepp. Vi åt smältande god kalops på rådjur, chokladshots med chili och jag drog fram råsaftcentrifugåbäket för att impa med en skvätt juice. Till kaffet åt vi pappas dyra choklad, grännaknäcke och goda ostar. Visst, det blev bra alltsammans.

Och nu är jag sugen på att baka nåt. Choklad har jag, och smör. Säkert några bär i frysen. Nötter av olika sorter finns det alltid gott om. Det kanske blir småkakor. När brorsan var här för en månad sen svängde han ihop kolakakor med havre. De var enkla, goda. Medan jag tänker och surfar vidare får ni hans recept.

Brorsans kolakakor med havre, ca 40 st

100 g smör
0,75 dl muscovado- eller råsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap (helst mörk)
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl havregryn
en nypa salt
ovanpå: pumpakärnor

Rör rumsvarmt smör och socker. Tillsätt övriga ingredienser (utom pumpakärnorna) och blanda samman. Forma tre fingertjocka längder på bakplåtspapperklädd plåt, platta ut. Strö över pumpakärnor. Grädda 10-12 minuter i 175 grader. Skär i bitar medan de fortfarande är varma.

2 Comments:

Blogger Ester said...

Testade att göra din brors kakor i förrgår. Hade inte pumpafrön utan tog solrosfrön istället. De blev grymma. Jag har blivit ett kakmonster och har galet svårt att låta bli dem...

1:16 AM  
Blogger Anonym said...

Jag googlade på kalops+rådjur och fann ditt inlägg. Var det någon speciell kryddning till rådjuret eller går det bra med ett traditionellt recept fast man byter ut nötkött mot rådjur? Har även sett att du har älgkalops på din blogg. Vilket är godast?

8:14 AM  

Post a Comment

<< Home