Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, August 31, 2007

Mias fiskkakor

Jag blev så trött på mina egna soggiga försök till fiskbiffar så jag bjöd in en kompis för att visa hur hon gör sina. Det blev en mycket lyckad lunch, kompisen hade med sej vin och annat gott så det var en extra glad mamma som hämtade på dagis (borde jag skämmas?).

Se detta som ett grundrecept. Man skulle kunna lägga till lite indiska kryddor, t ex garam masala i potatismoset och panch poran (hela frön av fänkål, bockhornsklöver, svart sesam, kalonji mm) i paneringsbrödsmulorna. Eller örtkryddor och citronskal. Jag har lite svårt att bedöma hur många dessa fiskkakor räcker till. Eftersom potatis ingår så behöver man egentligen bara sallad och grönsaker till. Fiskmässigt borde receptet räcka till sex eller till och med åtta portioner, men de är så frasiga och goda så jag tror att fyra är mer rimligt...

Mias fiskkakor

ett knappt kilo potatis, tärnad
salt, nymald peppar
400 g hoki eller annan vit fisk
400 g laxfilé
2 lagerblad
8 dl fiskbuljong (vatten + fond)
drygt 0,5 dl lätt crème fraiche
4 salladslökar, finhackade
ca 150 g torrt vitt bröd
rapsolja och lite smör till stekning
citronklyftor

tomatsås:
400 g passerade tomater
1 dl vitt vin
1 dl lätt crème fraiche
chiliflingor eller -pulver, mängd efter smak
ev lite salt och peppar

Koka potatisen mjuk, häll av allt vatten och mosa lite grand (men inte helt slätt). Smaksätt med salt och peppar.

Låt fiskbuljongen koka upp, tillsätt lagerbladen. Sänk värmen och sjud fisken precis genomkokt. Dela fisken i mindre, men inte alltför små, bitar. Rör försiktigt ihop potatis, fisk, crème fraiche och salladslök. Smaka av och låt smeten kallna. Värm tomater, vin och såsens crème fraiche under tiden. Smaka av med chili och eventuellt salt och peppar.

Riv brödet till smulor och lätt på ett fat. Forma stora biffar av fisksmeten och vänd dem i rivebrödet. Hetta upp olja och smör i en stekpanna. Stek fiskkakorna gyllenbruna.

2 Comments:

Blogger Mia said...

Åååhh, det här låter alldeles fantastiskt gott!

9:50 AM  
Blogger lumumma said...

Mums vad gott, tycker en fiskälskare som jag. :)

6:18 AM  

Post a Comment

<< Home