Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, July 20, 2007

Mina fina kokostoppar

Min mormor brukar baka små fina kokostoppar och jag gjorde sådana för ett par dagar sedan. Mina kokostoppar innehåller skal från blodgrape och de doppas i en blandning av mörk choklad och nougat. Nougatens lägre smältpunkt gör barnahänder och -munnar rätt kletiga, men det kan man stå ut med. Annars får man doppa kakorna i enbart choklad.

Jag har missat att anmäla kakorna till Lindas lördagsgodis (senaste dag igår), annars skulle mitt kokosbidrag nog platsat. Sonen hälsar att de är "jättegoda, jag vill ha sådana NUUU"!

Kokostoppar, 35 små

6 dl kokosflingor (200 g)
50 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
2 ägg
rivet skal från en blodgrape (eller apelsin)
50 g mörk choklad och 50 g nougat

Blanda kokosflingor och smör med händerna. Tillsätt socker, ägg och citrusskal, blanda igen. Klicka ut smeten på bakplåtspapperklädd plåt. Grädda 12-15 minuter i 175 grader. Låt kakorna svalna helt. Smält choklad och nougat i vattenbad. Doppa kakornas undersida och låt dem sedan stelna i kylen.

4 Comments:

Blogger Bendel said...

Åh, vad goda de verkar, såna vill jag göra!

2:27 AM  
Blogger Linda said...

Jag hoppades så på att någon skulle komma med kokostoppar så det är klart att dina kokostoppar får vara med! :)

/Brazilian Linda

4:23 AM  
Blogger natz said...

mums, kokostoppar är så gott! jag brukar ha i lite riven morot också, det gör de extra saftiga.

2:10 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Blodgrape, choklad o nougat - vilken kul idé.

1:04 PM  

Post a Comment

<< Home