Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, July 25, 2007

Min treåring tänker

Mamma, har bacon ögon?

Sonen är av sorten som gärna äter, men som har svårt att sitta stilla. Han tänker mycket, frågar mycket. Vi har vänner som är vegetarianer och han funderar ofta på vad de äter och inte äter. Egentligen borde vi inte heller äta djur, tycker han.

I hans värld finns dinosaurier, riddare och alla Duplo-figurerna. Ondskefullast av dem alla är jägaren. Värre finns inte. Det är han som kommer med geväret och dödar alla när leken är slut.

5 Comments:

Blogger Jessica said...

Och vad svarar du?
I levande tillstånd är bacon en gris så man kan säga att den har ögon...? Eller kanske inte...?

10:44 AM  
Blogger Linda said...

söt! tankarna är så härliga!

10:57 AM  
Blogger Annica said...

Dessa söta ungar! Min numera 4-åriga kille funderade i höstas vid middagsbordet:
"Mamma, är fisken död?" (på tallriken alltså)
"Ja."
"När dog den?"
"Den dog när den kom upp ur vattnet. Fiskarnas lungor är inte byggda så att de kan andas luft."
En stunds tystnad. Sedan frågar han
"Mamma, hur bygger man en fisk?"

Vad svarar man då?

1:28 PM  
Blogger Jessica said...

Annica - fråga pappa? ;)

4:37 PM  
Blogger Viktoria said...

Jessika, jag försöker ofta svara ärligt (och svårt och långt). Sonen väljer att inte tro på mej när det blir för konstigt (som när man berättar om varför man firar påsk eller midsommar - försök själv förklara utan att det låter som man hittar på!).

Annica, vilken ljuvlig historia om din son! Min son avslutar varje mening med "varför?" så jag får också öva.

1:42 AM  

Post a Comment

<< Home