Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, July 24, 2007

Blomkålsfavorit

Blomkål, parmaskinka och parmesan - det kan liksom inte bli illa. Receptet kommer från Curious och jag ökade mängden dressing och la till kokt matvete. Det här blir sommarens favoritsallad hos oss.

Blomkålssallad med parma
1 blomkålshuvud
1 dl hyvlad parmesan
5 stora tunna skivor parmaskinka
1 dl kokt matvete
3 msk olivolja
1 msk vit balsamvinäger
salt, nymald svartpeppar

Dela och koka blomkålen tills den fortfarande har tuggmotständ kvar. Blanda med parmesan, strimlade bitar av parma samt matvete. Ringla över en vinägrett av olivolja och balsamvinäger - väl kryddad med salt och peppar.

2 Comments:

Blogger Bendel said...

Ser också gott ut! Blomkålen är späd och fin nu.

6:01 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

Matvete är väldigt gott o äts alldeles för sällan hemma hos oss.

12:15 PM  

Post a Comment

<< Home