Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, May 16, 2007

Zucchini i krämig sesamdressing

Här kommer en variant på Saras sesamtzatziki med zucchini - så fantastiskt god! Gillar man tehina så måste man prova. Det är en ganska mäktig sidorätt och jag skulle tro att den passar till grillad kyckling eller en sallad med bönor och gröna blad. (Vi åt zucchinin till köttfärssås och spagetti och det var väl inte så finurligt kanske.)

Zucchini i krämig sesamdressing

1-2 zucchini (ta den större mängden om du vill ha en mindre "såsig" rätt än på min bild)
olivolja till stekning
0,5 dl yoghurt, 10%
0,5 dl ljus och lös tehina
2 tsk pressad citron
1 pressad vitlöksklyfta
salt, nymald peppar

Skiva zucchinin och stek i olivolja tills skivorna får fin färg. Blanda under tiden resten av ingredienserna till en tjock sås. Rör försiktigt i zucchiniskivorna medan de fortfarande är varma. Servera ljummen.

2 Comments:

Blogger Lollo said...

Oj så gott detta blev. Kommer definitivt att göra om det fler gånger.

11:51 AM  
Blogger Viktoria said...

Jag blev också väldigt förtjust. En mäktig rätt.

12:16 AM  

Post a Comment

<< Home