Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Wednesday, February 07, 2007

Snabba russinbullar

Jag blir alldeles rörd av alla omtankar vänner skickar och kommer hit med, fina kläder till dottern, presenter till sonen och goda saker som morotskakor och skaldjursfyllda bröd. För inte har jag så mycket att bjuda på (mer än trevligt sällskap...); alla kakorna i frysen tog slut efter en vecka, till och med de mindre lyckade. Igår rörde jag i alla fall ihop de här russinbullarna. Smaken är mycket god, som kanelbulle i sconestappning ungefär. De smular lite, men det får man stå ut med.

Snabba russinbullar, 8 st

2 dl müsli (vanlig bas-)
2 dl mjölk
0,5 dl russin
0,5 dl rapsolja
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 tsk kanel
0,5 tsk kardemumma
1 krm mald nejlika
1 krm salt
honung (ca 8 tsk)

Sätt ugnen på 250 grader.

Lägg müslin i mjölken en stund, tills den blir mjuk. (Om russinen inte är från en helt nyöppnad förpackning kan de också behöva en stunds blötläggning.) Rör ihop mjöl, bakpulver, kryddor och salt i en skål. Blanda noga med mjölk- och müsliröran, russinen och rapsoljan. Eventuellt kan lite mer mjölk och olja tillsättas; smeten ska bli "klickbar".

Klicka ut smeten i smord muffinsplåt. Ringla över cirka en tesked honung per bulle. Grädda i 10-11 minuter eller tills de får vacker färg. Servera nybakade eller värmda, delade med smör.

Förresten så blev jag jättebesviken i morse när jag kom på att det bara är onsdag. Hela gårdagen såg jag fram emot Årstidernas leverans idag, men det är ju först i morron...

3 Comments:

Blogger Kristina Eriksson said...

Får man fråga vad du använder för kamera? Du har alltid så snygga bilder. Jag är lite sugen på att köpa en men allt sånt är ju en djungel!

1:20 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack Kristina, det var snällt sagt... Jag har ingen märkvärdig kamera alls. Det står Olympus 5.0 på den. Jag försöker ta alla bilder i dagsljus; med blixt blir de inte bra. Många andra bloggare tar mycket bättre kort, t ex Anne, Ilva (med betoning på MYCKET bättre) och Lisa. Lisa (Matälskaren) skrev nyligen om ev fotokurs för matbloggare, tror jag.

4:24 AM  
Blogger Kristina Eriksson said...

har problem med tekniken...jag tycker i alla fall att dina bilder är fina! Ska baka dina kakor med godisar på, har en halvsjuk son hemma. Mysigt å baka då!

2:14 AM  

Post a Comment

<< Home