Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, July 23, 2006

Cyberkockarna


Maken och jag slog våra kloka huvuden ihop och lagade ett bidrag till Ilvas påhitt Cyberkocken - det är debut för oss! Anne är värdinna den här gången och hon (och hennes katter) har valt broccoli, soltorkade tomater, räkor och någon slags ost som obligatoriska ingredienser. Vi blev nöjda med vår ganska lättlagade, smakrika rätt och åt den tillsammans med den lite bredare spagettin bavette (som ligger under broccoli- och vitkålssalladen på fotot).

Glödande räkor, varm kålsallad och pepparrotsdipp, 4 port

ca 300 g råa ekologiska scampi
god marinad till räkorna (olja, vinäger, vitlök och kryddor)
ett halvt litet vitkålshuvud, finstrimlat
2 broccolistånd delade i lagom stora buketter
12-15 soltorkade tomater i balsamvinäger (Zeta), strimlade
rapsolja, salt, peppar, några stänk citron

Pepparrotsdipp:
250 g Kesella 10% (en burk)
2 msk färsk finriven pepparrot
1 msk pressad citron
1 tsk flytande honung
ett par nypor starkt chilipulver
salt, peppar

Låt räkorna ligga i marinaden i ungefär en timma. Blanda ingredienserna till dippen och smaka av.

Värm rapsoljan till grönsakerna och mjuka upp vitkål och broccoli på medelhög värme, men låt dem behålla spänsten. Tillsätt de soltorkade tomaterna och krydda med salt, peppar och citron.

Grilla räkorna (eller stek dem på hög värme) någon minut. Servera rätten med pasta.

1 Comments:

Blogger Ilva said...

AA vad roligt att du ar med den har omgangen! Later och ser jattegott ut!

5:05 AM  

Post a Comment

<< Home