Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Friday, June 30, 2006

Sill i låda


Hur länge som helst har jag tänkt köpa färsk sill och göra nåt med den. Inte kan det vara priset som fått mej att tveka, 49 kronor per kilo... Med ett recept på strömmingslåda med provensalska örter (Karin Fransson) som förlaga gjorde jag idag en sillåda. Häromdagen köpte jag en jättebunt smörgåskrasse på Möllevångstorget (som smakar stark krasse, men inte alls ser ut som det gröna i de små lådor man köper i affären) och nu fick jag användning av den. Förmodligen går det bra med nästan vilka örter som helst.

Vi åt lådan ljummen med knäckebröd och tomatsallad. Alla var förtjusta; det här påminner om den sortens mat min svärmor gör och hon är en av mina bästa kulinariska förebilder.

Sillalåda med krasse, 3 port

300 g sillfiléer (eller strömming)
3 knipplökar, finhackade
smör- & rapsolja
1 tsk salt + lite till
nymald svartpeppar
2 vitlöksklyftor
1 dl hackad smörgåskrasse
3 kokta potatisar
saften från en halv citron
2 dl mjölk
200 g Philadelphia light vitlök & örter
3 skivor vitt bröd
lite kallt smör

Skölj och torka sillen. Klipp bort fenorna.

Fräs löken i smör- & rapsoljan, salta, peppra och pressa över vitlöken. Blanda ner hälften av krassen.

Klicka ut lök- och krasseröran på sillarnas skinnsida och rulla ihop filéerna med köttet utåt.

Skiva den kalla potatisen och lägg den i en smord form (inte alltför stor). Lägg på sillrullarna, pressa över citronsaften och salta lätt.

Värm mjölken, tillsätt osten och rör tills osten smält. Rör ner resten av krassen och häll ostsåsen över sillen.

Mixa brödet och fördela det över såsen. Hyvla över lite kallt smör och sätt formen i ugnen i cirka 30 minuter i 200 grader.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home