Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Tuesday, July 18, 2006

Lavendelskorpor


Maken och jag har köpt ett "gourmetpaket" på Mötesplats Österlen och åker i morgon. Mmmm, vi längtar. Jag hoppas att jag har något att skriva om när vi varit där.

Medan lavendeln blommar kan man passa på att göra lavendelskorpor (recept från Rosendals trädgårdscafé). Vi har en stor buske nedanför balkongen som man kan sno lavendel från.

Lavendelskorpor

120 g sötmandel, hackad
2 ägg
2 dl lavendelsocker (Strösocker blandas med lavendelblommor. Egentligen ska blandningen stå i en burk minst ett par veckor, men det går bra att fuska också och använda färska lavendelblommor.)
1 tsk salt
ca 5-6 dl vetemjöl (mindre mängd gick åt för mej!)
1 tsk bakpulver
100 g grovhackad mörk choklad
1 äggvita till pensling

Blanda mandel, ägg, socker och salt. Tillsätt 3 dl av vetemjölet blandat med bakpulvret, därefter den lätt mjölade chokladen. Till slut blandas resten av mjölet ner lite i taget. Passa så att det inte blir för mycket.

Rulla ut längder som läggs på smord plåt. (Det blev tre plåtlånga deglängder när jag bakade.) Pensla dem med äggvita.

Grädda i 180 grader i 15-20 minuter. Skär längderna i skorpsnittar och torka dem i 100 grader i 30-40 minuter. (Jag gjorde ganska små skorpor så man kan äta många!)

6 Comments:

Blogger Anne said...

Mmm! Det ser jättegott ut! Frågan är bara var jag ska hitta lavendel - jag som inte har någon buske. Hm.

5:27 AM  
Blogger Viktoria said...

Man kan stjäla från nån annans buske eller köpa torkad...

7:39 AM  
Blogger Karin said...

jag brukar använda detta recept också som finns på en mängd ställen i boken med olika smaksättningar, precis som du skriver är det på tok för mycket mjöl i receptet.
Anledningen att jag är så förtjust i just detta recept är att saltet ger en så trevlig smakbrytning.

12:11 PM  
Blogger Anne said...

Hade tur och hittade en kompis med lavendel, så nu står det en burk socker på gång i köket :)

9:37 AM  
Blogger tiarafeministen said...

lite osäker på hur man gör lavendelsockret, ska man torka lavendeln först eller lägga i den färsk??

7:07 AM  
Blogger Viktoria said...

Ärligt talat så minns jag inte hur jag gjorde exakt... Det står ju att lavendersockret ska stå i ett par veckor, men jag har en svag-svag minnesbild av att jag använde hälften färska och hälften torkade lavendelblommor. Meddela gärna hur du gör eller hur det blev!

12:54 PM  

Post a Comment

<< Home