Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Sunday, April 02, 2006

Favoritaubergine


Om jag berättar att vi sökt läkare för sonen tre gånger den senaste veckan kanske ni som läser har viss förståelse för att jag bloggar så sällan. Idag behövde jag i alla fall inte värma fiskbullar med en gnällig pojke på armen, vilket jag hatar innerligt. Mitt liv är inte komplett när jag inte har tid att laga mat, eller åtminstone läsa lite poesi. I all välmening sa en kvinna på mitt jobb att barn håller sej mer friska när de fyllt fyra; om det stämmer kanske jag kan se fram emot att hitta på fler maträtter om sisådär två och ett halvt år...

Dagens recept är ett av mina favoriter. Det kommer från ett nummer av Buffé 2004 och är del av en persisk meny. Idag åt vi de gratinerade auberginerna med lammkorv och saffranskokt ris med smörstekta gröna russin och det var mycket gott.

Fårostgratinerade auberginer, 6-8 port

5 auberginer (ca 1,5 kg)
2 msk salt
2 stora gula lökar
5 vitlöksklyftor
1 + 2 msk olivolja till stekning
2 msk torkad mynta (oregano går också bra)
300 g grekisk feta
2 dl crème fraiche
4 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 dl valnötskärnor

Skala och skär auberginen i 2-3 cm stora bitar. Skölj dem i ett durkslag. Salta och låt ligga 30-60 minuter.

Skala och finhacka lök och vitlök. Bryn dem i olja i en stekpanna. Tillsätt den torkade och smulade myntan och fräs hastigt i några sekunder.

Smula fetaosten i en gryta och låt smälta. Häll i crème fraiche och blanda ihop. Mixa med stavmixer för att få en jämn och slät sås (inte absolut nödvändigt). Tillsätt därefter mjölken och låt såsen sjuda i några minuter. Krydda med salt och peppar. Tillsätt lökblandningen.

Sätt ugnen på 250 grader.

Skölj auberginebitarna och torka av dem med en handduk. Lägg dem i en långpanna. Tillsätt olja och stek auberginen tills den är mjuk och får fin färg, ca 20 minuter. Sänk ugnsvärmen till 175 grader.

Lägg auberginebitarna i en ugnssäker gratängform. Häll ostsåsen över. Strö över valnötskärnorna (jag mixar dem och blandar med ostsåsen för att alla i familjen ska kunna äta) och grädda mitt i ugnen 15-20 minuter (ytan ska inte få färg).

4 Comments:

Blogger Jessica said...

Du är förlåten (i den mån det nu behövs) - små barn, yrkesarbete och normalt vardagsliv medför sina egna inskränkningar på hur mycket tid man har tillgänglig. Hoppas att sonen mår bättre nu!

11:17 AM  
Blogger Viktoria said...

Tack för omtanken! Just nu det lunginflammation så bättre är det inte precis... Men det blir väl snart mer som vanligt (= bättre).

5:44 AM  
Blogger Jessica said...

Lunginflammation suger - har dessvärre återkommande erfarenhet av det. Hoppas som sagt att det ger sig snart!

4:57 AM  
Blogger Viktoria said...

Jo, lunginflammation LÅTER läskigt också. Du brukar alltså få det - jag förstår att det suger... Sonen har dubbelsidig öroninflammation också, men allt är bättre tack vare Kåvepenin. Och hans föräldrar känner sej mycket lyckligare.

11:08 AM  

Post a Comment

<< Home