Name:
Location: Sweden

Jag tänker nästan jämt på mat, letar det ideala receptet, planerar måltider och är nyfiken på vad andra äter. Min bokhylla är fylld med kokböcker och ibland läser jag dem som poesi (såväl som poesi, kan tilläggas). Förövrigt har jag två barn och en man som jag är lyckligt gift med.

Saturday, December 03, 2005

Fruktsallad


Jag öppnade just en inflyttningspresent som jag tänkt ge en kompis. "Det vegetariska köket - den goda gröna maten från hela världen" av Lotta Brinck är en fantastisk och färgsprakande bok även för den som inte är vegetarian. Jag har lånat den på biblioteket förut och nu har den legat och sneglat på mej i nästan en månad och frestelsen blev för stor. Förresten tror jag att jag redan gett kompisen boken, när hon fyllde år eller nåt.

Om någon söker julklappstips kan jag även rekommendera "Allt i ett - gott, lätt, hett i gryta, wok, panna..." av Jonas Borssén. En perfekt bok för den som söker nya recept som också är ganska lättlagade.

Vi provade just en fruktsallad från den vegetariska kokboken, en fullständigt ljuvlig sådan, som man dessutom håller sej mätt på rätt länge.

Grön fruktsallad med granatäpplen, 4 port

2 gröna päron
1 avokado
2 kiwi
1 klase gröna druvor
1 limefrukt
0,75 dl pistaschnötter (osaltade, ev rostade)
1 granatäpple

Skär päron, avokado och kiwi i små fina bitar. Halvera druvorna och ta ut kärnorna. Lägg frukten i en skål och pressa över lime (i originalreceptet ska man skära limefrukten i klyftor). Hacka nötterna och strö dem och granatäppelkärnorna över fruktsalladen.

Vi åt kardemummayoghurt (tjock yoghurt, lite florsocker och pyttelite malen kardemumma) till och det passade utmärkt.

3 Comments:

Blogger Ilva said...

Later gott o gront! Har du tagit dig upp ur bloggsvackan?? Inte tvivla, bara FRAMAT!

10:50 PM  
Blogger Anne said...

Mmm, det måste jag prova! Låter jättegott! Kanske något ovanligt med avocado i, men hey, man är ju inte feg. :)

9:41 PM  
Blogger Viktoria said...

Avokadon blir liksom bara lite krämig i och smakar ju inte så mycket.

12:16 PM  

Post a Comment

<< Home